tisdag 2 juni 2015

Spår

Hemma övade vi vårt nya tricks Runda igen och provade med lite olika saker, bl a väska och en gin-flaska. Så nästa partytricks för henne kan bli bar-Runda och så får hon runda spritflaskorna ;)
Sedan åkte jag med panda till hamnen där vi fick låna sambon för 2 figurantskick, synlig men med hela kedjan apportering av rulle och påvis. Sedan provade vi runda runt en pinne i hamnen också och kommandot sitter. I hamnen övade vi också kommandot Buren då hon rusar in i rummet där buren finns och lägger sig på golvet i buren, samt Kopplet då hon ska fram och nosa på kopplet.

Hon var några timmar i hamnen innan jag hämtade hem henne och vilade lite.

På eftermiddagen åkte jag och la ett spår som fick ligga ca 50min. Det var ca 75m rakt fram i medvind med en apport i, sedan vänstersväng och ca 50m rakt fram med en apport i och så en till vänstersväng med en slutapport i efter ca 50m.
Jag gjorde hela proceduren med att lägga ut selen och linan som vi fick gå fram tillsammans vid, vi satt och laddade och sedan sa jag spår och då hade hon ca 5m till spår som hon nosade sig fram till och tog spåret åt rätt håll direkt.
Hon spårade hela spåret jättefint och jag släppte på henne i ganska fram fart. Det enda synd var att under tiden jag gick första sträckan så kom ett gäng barn gåendes och gick parallellt med första delen av spåret med bara ca 3m mellanrum. Jag ville se hur hon betedde sig med annat spår så nära och tyvärr tog hon det vid ett tillfälle. Jag fick visa henne tillbaka till spåret och det var synd, och även synd att första apporten låg precis där hon gick av. De andra tog hon och markerade jättefint och ordentligt. Vi gick tillbaka sedan och då sprang hon före mig och hämtade apporten med hjälp av vittringen.

På kvällen tog vi en kort träna-på-att-gå-i-koppel promenad.

Panda gillar blomsprutan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar