tisdag 6 januari 2015

Gammalt inlägg 25Nov: Fågelupplivning!

All snö hade regnat bort under natten och det blir ju mörkare och fulare men det förlänger också spårperioden :)

Vi började dagen på golfbanan igen där jag provade på att jogga ca 500m åt gången med henne springandes lös och det gick riktigt bra; hon ställde in sig bredvid mig nästan hela tiden så det borde bli en bra löparkompis längre fram. I slutet blev hon nog både lite trött, uttråkad, kall och nödig (hon har svårt att bajja på andra ställen än i hennes hage hemma) så då gick hon på mina byxor några gånger men gav sig efter tillsägelse.

Det blev en lugn förmiddag tills vi skulle gå ut och kissa på tomten och hon hittar en avsvimmad fågel nedanför vårt fönster! Hon hinner stoppa in den i munnen innan jag ser den, och när jag gör det vrålar jag loss och hon spottar upp den nu vakna fågeln. Sedan sköter hon sig utmärkt med att sitta bredvid mig efter kommando bara en meter från fågel som får kvickna lite till. Hon tyckte det var väldigt intressant men jag blev så glad att se hur väl hon lyssnade vid hett läge. När fågeln hade vinglat iväg gav jag kommandot Stanna och hon satt kvar medan jag gick iväg några meter och undersökte området jag sist såg fågeln vid.

Efter lunch träffade vi en tollarkompis som är lika gammal som hon. Brydde sig knappt om honom när vi möttes upp för promenad och det var bra. Vi strosade i skogen i regnet och gjorde sedan samma sökövning som igår med lite längre gång, kanske 10mx50m. Ruggigt bra idag också och jag behövde bara ge startkommandot sedan löste hon det helt själv tills hon hittade den gömda leksaken. Lycka känner jag när hon glatt kommer springandes mot mig med leksaken och vill busa järnet med mig!

Sen var vi riktigt blöta och kalla så högsta värme i bilen och sova-läge här hemma nu är vad som gäller. Kanske letar vi lite godis på gräsmattan innan middag, annars blir det tuggben som enda aktivitet innan sänggående.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar