måndag 19 januari 2015

Lydnad i träningshallen

Morgonen började i lugnt tempo med det vanliga grävlingbestyret, tuggpinne o lite kort lydnad där vi repeterade bakdelskontroll och ingång för att vara förberedda till aktiviteten just innan lunch.

Då hade vi hyrt brukshundklubbens fina träningslokal igen och vi var ett gäng på fem med sina hundar idag. Vi började med att prova att hålla apportbocken några korta gånger då vi haft den utlånad, o ska lånas ut lite till. Hon reagerade inte den minsta på att den varit använd av annan hund, och det var bra. Hade i o för sig inte förväntat mig annat heller men ville mest bara kolla läget.

Sedan började vi med det fria följet när hon var pigg i skallen. Och hon gör det riktigt bra i korta perioder tycker jag! Fick även chansen att se hur hon går från sidan då det finns speglar längst ner och hon går och stannar riktigt fint i förhållande till mitt ben. Vi fick även till några riktigt fina inkallningar från ca 10m avstånd där hon kom in en av gångerna med en i stort sett perfekt ingång. Duktig Panda!

Vi fick också hjälp med tandvisning som hon skötte fint, och hon stod hyfsat lugnt (tyst i alla fall) medan hon var fastbunden och jag kollade valpkompisen tänder. De fick även provligga plats med ca 3 m mellanrum, visserligen stod vi bara koppellängd ifrån men de fixade riktigt lång tid. Duktiga vovvar!

När vi var färdigtränade gick vi en rastningspromenad och satt sedan och fikade och pratade lite allmänt så hundarna fick flåsa av sig lite.

Nu på kvällskvisten har vi gjort sökövning i köket där Panda får leta upp gömd toarulle och leverera till mig och då blev det blodpuddingregn. När det dröjde för länge för henne att hitta toarullen på 3e försöket gick gammhunden in och letade upp rullen, släppte den på marken så att panda plockade upp den i munnen och sprang fram till mig. :) Då fick de båda blodpudding!

Träningslokalen:

Panda i en skum position:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar