måndag 13 juli 2015

Sön-mån: vila, sök och födelsedag

Söndag: blev en väldigt lugn dag. Panda var fortsatt trött efter gårdagen och hon fick vara hemma och vila med bästa vilagänget medan jag åkte och tränade och promenerade med en kompis.

På eftermiddagen åkte vi dock iväg med ett nytt sökgäng som vi skulle få gästspela i denna dag. De gjorde upp 2 väldigt stora rutor á 50m x 200m. Vår plan var att skicka henne 2 gånger med fast rulle och sen inget mer, bara kul som innan.
Vi fick börja och det gick bra med rullen hängandes medan vi gick, hon hade inte det minsta intresse av den trots att jag vinglade till med den framför ansiktet på henne. Första figuranten gick iväg och jag skickade henne, och hon tog inte rullen utan sprang iväg. Sedan ca 20m bort är det som att hon ser något från sidan, stannar till och tar rullen, men fortsätter sedan framåt till figgen och kommer sedan i världens fart mot mig. Vi gör påvis etc och jag undrar varför hon tog den mitt på? Innan har det ju alltid varit vid start eller perfekt hos figgen.

Vi gör ett till skick på helt ny figge och detta fungerar perfekt! Jippi! Jag tar av henne täcket och busar med henne och känner oss klara, men när vi kommer tillbaka till stigen så har första figgen redan gått ut igen 'för att få ett bra skick till'. Fan. Jag hade ju min grundplan och så blir jag ändå sugen på att få till det igen. Så jag sätter på täcket och skickar igen. Då vill hon ta rullen direkt. jag säger Loss och hon lossar o kommer till mig, men sedan när hon skickas igen så vill hon ta rullen igen. Jag ser även på henne att hon är trött/omotiverad då hon nästan travar iväg, annars rusar hon. Vi gör en hitta-övning tillslut, som jag upplevde att hon mest blev förvirrad av. Jaja, de andra trodde inte att det skulle förstöra något.

Efter att alla hade kört så tog jag ut henne igen bara för att få ett riktigt bra med lös rulle. Vid skicket som bara skulle vara ett rakt o finna figge och rulle, drog hon snett höger då vinden låg däråt och fick till ett tomskick på egen hand (inte alls planen än då det känns för tidigt för henne). Och hon drog genom rutan och försökte lösa uppgiften själv men kom faktiskt tillbaka på inkallning sedan och fick massa belöning för det! Sedan skickade jag en gång til och det blev ett jättebra skick med fin rullhämtning.


Måndag: kort morgonpromenad och sedan en tur till hamnen för att hämta lite saker till hennes kalas då Panda fyllde 1år idag! Hon fick rastas med gammhunden och träffade en kollega till sambon.

Vid lunch kom hennes första gäst som var cattledogen D. Vi började med att i lugn o ro för honom testa på nose work i Pandas nosinstallation. Vi började ed godis i en av ströarna för att lära honom grejen, och sedan gick vi snabbt över på kong. Han tyckte att det blev allra roligast när det blev andra dofter i de andra ströarna så att han verkligen fick lista ut vilken som var rätt. Ca halvtimmen höll han på med en massa pauser och snack mellan. Sedan fick de busa dryga halvtimmen och äta tårta tillsammans och bara vara. Han fick även vara störning/publik när Panda visade ett kongsök i ett rum inomhus. Kul att se att hon kan fokusera så bra trots härlig lekkompis bredvid!

När han åkte kom staffekompisen E för att testa nose work på egen hand också. Hon var väldigt intresserad men försökte hela tiden 'komma på systemet'. Istället för att lukta efter rätt doft testade hon att bara lägga nosen i de olika hålen, mumla lite i hålen eller nosfrysa i ett sporadiskt och titta på mig. Men hon kom också igång på riktigt när det kom fler dofter med i bilden. Efter det gick vi in till Panda och dessa tjejer kan busa! Utomhus busar de aldrig med varandra med inomhus/på vår veranda var det fullt ös! Lite tårta mellan varven och micropauser tills de tillslut tog det lugnt. Precis då kom gammhunden hem och tjejerna tyckte att det var dags att busa igen så då fick de sitta på varsin sida kompostgaller för att kunna vila och träna passivitet medan vi människor fikade och snackade.

Hon åkte hem precis när schäfer R kom på besök. Med honom började vi på samma saätt som de andra i burkbanan men han blev jättestressad så snart han insåg att det var en uppgift han skulle lösa. Första omgången nosade han nyfiket men sedan bara krafsade och bet han på installationen och vill inte fokusera. Vi provade på lite olika ställen och att få ner honom i varv mellan gångerna, men då han hade svårt för det plockade vi istället ut Panda som fick testa den för att visa på lugnet kring den. Hon hade inte hälsat på R för dagen men gav honom bara en svansvift och fokuserade sedan helt på burkbanan, trots att han stod bara någon meter ifrån honom och var glad i henne. Efter det tog vi en gemensam promenad tillsammans i skogen och när vi kom tillbaka fick de tårta och sedan fick Panda gå in o vila igen. Det var hon mycket nöjd med :) Vi människor fikade och då R var lös så preparerade jag burkbanan med kong i ett av hålen som hans matte visste vilket. Hon satt sedan beredd med godis i handen och medan vi pratade gick han runt och spanade på grejen som Panda nosat så lugnt på, och undersökte hålen och precis när han drog in på konghålet så berömde matten och gav belöning. Han blev lite stressad direkt men då tog vi bort allt och lät honom lugna ner igen. Sedan gjorde vi såhär några gånger under ca 1h. Och han blev lugnare o lugnare ju mer han förstod och sedan blev han istället taggad och ville verkligen fram och hitta kongen! Jättekul! Han blev riktigt duktig och vi provgömde också en kongbit längs verandan som han fick söka upp och han hittade den direkt.

En trött Panda som sov sig igenom kvällen.

Pandas blodpuddingtårta med krämig leverpastejsfyllning och köttbullsblommor:
Panda o cattledogvännen:
Varsågod:
Någon äter snabbare än den andra:
Staffekompisen:
Brydde sig inte om att ätandet blev i mörker:
Massa bus!


Lite frivillig vila mellan varven:
Schäferkompisen:
Gammhunden ville vara lite bättre än de andra gästerna:
Och testade även att ligga ner för tårtätning:
Kladdkakan till människorna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar