onsdag 15 april 2015

Sovmorgon, hamnen o lydnad

Idag åkte jag hemifrån tidigt och hämtade henne en stund efter lunch. Då hade hon passat på att ha sovmorgon till kl 10 (!) samt varit till hamnen med sambon där hon träffat schäferkompisen och även en ny 11årig liten hane som hon först skällt på men sedan kommit bra överens med när de fick hälsa. Hon hade också sprungit efter pappersbalsrullar som det finns massor av där.

Hon var häschig o trött när jag kom och ville direkt åka hem med mig. Hemma sov hon djupt i 2h och sedan vaknade hon till liv och bi körde 2 omgångar burkbana som gick toppen, lite markering och Sitt/Stå. Efter ytterligare lite vila åkte vi till brukshundklubben.

Där var vi ensamma och kunde testa det jag velat testa sedan i påskas: brukshindret. Och fasen, hon satte övningen på första försöket! Hon blev satt på andra sidan hindret medan jag gick runt och ställde mig, sa Hopp och hon hoppar över hindret och gjorde en fin ingång. Klockrent! Vi gjorde den 4 gånger och alla satt lika fint. Då vi var ensamma kunde jag berömma med hennes kuliga röda boll som hon bara får ha vid speciella träningstillfällen och den kastade lång väg och sedan fick hon jaga mig, det gillar hon.

Efter det ville hon vila lite, och sedan körde vi 2 inkallningar från ca 25m håll. Snygga!

Vi busade lite till innan hon ville vila och så körde vi platsliggning efter det. Jag fick till 2 platsliggningar på 1 min vardera tillslut, men det blev även 2 platsliggningar där hon reste sig efter ca 40sek och börjar traska mot mig. Ingen aning varför detta har kommit in i övningen. Jaja, vi fortsätter köra. Vill gärna börja öka tiden nu men känns som att vi bara går bakåt i detta.

Jätteduktig skrutt totalt sett i alla fall!

Trött vid hindret (vi hoppade ej på den höjden):

Somnade med schäferkompisen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar