torsdag 16 april 2015

Lydnad, spår och löptur

Dagen började med långt gos och en kort kökslydnad samt lite burkbana. Sedan åkte jag till jobbet en stund och när jag kom hem vid 11-tiden hade panda och resten av gänget precis vaknat. Sedan sov hon fram till 14 då vi åkte iväg för att spåra o fixa lite.

Jag la ett spår på en stor gräsplan som gick ca 80 m i sidovind och med lite små snirklar och ett föremål. Sedan svängde det 90grader höger där spåret fortsatte ca 100m i medvind med ett mynt och en S-sväng mitt i, och sedan en till höger 90gradig-sväng och rakt spår ca 50m.

Hon spårade jättebra! Tog upp spåret redan på asfalten och gick i mina småkrokar, markerade första föremålet och gick exakt i mina fotsteg vid högersvängen. Sedan missade hon tyvärr föremål två som var ett gömt mynt. S-svängen tog hon också exakt i mina spår men med lite svårighet när det rätade ut sig igen. Sista svängen gick hon lite för långt på men då var hon trött.

Efter det busade vi lite och jag kommenderade henne leta ibland för att hon skulle dra ner nosen i marken och sniffa, och då fick hon belöning med leksak.

Efter lite rastning körde vi lite lydnad. Jag kastade rolig leksak långt som hon rushade efter och så testade jag att säga Stanna när hon nästan var framme, och hon avbröt faktiskt! Kul att se! Då fick hon en ännu roligare leksak att jaga efter istället. Vi fortsatte med det och att hon skulle fråga (titta på mig) innan hon sprang iväg efter leksak. Lite apport på långt håll körde vi också. Trött Panda efter det. Hon är dock så gullig för när hon blir trött vill hon alltid ligga o vila med tryck mot mig, och gärna bli klappad. Hon vill inte iväg o ta egen tid då.

Hemma sov hon djupt i en timme men sedan var hon ovanlig då hon inte kom till ro hemma. Hon var inte jobbig men stod o stirrade på mig i hallen och ville bli klappad hela tiden. 1,5h höll jag ut, sedan tog jag ut henne på en löprunda. Vi sprang 6 st backintervaller, vilket v ar första gången för henne. Jag trodde att hon skulle dra först upp för backen men hon ville springa precis bredvid mig så jag fick hålla koll på var jag satte fötterna. Sedan joggade vi runt i byn och stannade till på hockeyrinken där vi körde Fotgående vilket gick bra. Jag gjorde också en inkallning, men jag märkte att hon var trött då hon glömde bort att hon skulle sitta kvar på första. Även läggande under gång var lite sisådär. Så vi joggade hem, förbi en fotbollsplan med spelande barn.

Efter det har det varit lugnt.

Panda i slutet av första träningspasset, med sin favoritboll:



Panda och jag längst upp i backen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar