måndag 15 juni 2015

Fre-lör: spår, bad o lydnad

Fredag: Jag o 3 kompisar med hundar träffades för att färdas in mot landet där spårmarkerna är riktigt fina. Ett spår hade kompisen lagt åt Panda för att hon skulle få provspåra annans spår (det var länge sen nu) där vi både skulle få leta upp spåret o riktningen samt med lite olika svängar och 2 apporter i. Det andra la jag på plats där hon fick starta vid spårets start och sedan en vänstersväng och 2 apporter i. Både var ca 200m, och min förhoppning var att hon inte skulle bli trött utan bara tycka det var kul.

Vi rastade hundarna och redan då märkte jag hur seg hon var. När jag sedan plockade ut henne igen för spår nr 1 var hon typ drogad. Vi gick fram till den utlagda selen med spårlina och hon stannade i vanlig ordning, men när jag sedan släppte iväg henne med ett 'spår' drog hon liksom benen efter sig, nosade lite i marken, spanade in mot skogen, tittade på mig = helt omotiverad. Jag gjorde ingenting och hon satte ner nosen igen och gick över spåret men vände sedan tillbaka och började spåra. Dock väldigt lugnt och med flera stann. Om jag råkade komma åt linan med något tryck stannade hon och då brukar det inte vara, jag kan bromsa henne ibland och hon fortsätter ändå spåra. Första apporten hittade hon och sedan kom hon igång lite och spårade bra men lågenergi. I slutet tappade hon spåret en kort stund men tog sig tillbaka, dock var det precis vid sista apporten så hon missade den. Konstigt!

Andra spåret var bättre vid start men var virrig under spåret också, även om hon tog det helt utan hjälp och båda apporterna. Ingen bra känsla över spårningen då det gick så segt.
Sedan la hon sig bara ner vid bilen och var helt ointresserad av de 3 hundarna som gick omkring henne, t o m när den stora st bernaden kom fram o ville ha frolic av mig, reste hon sig upp men brydde sig inte så mycket.

På kvällen kom sambons föräldrar igen och hon fick socialträning.


Lördag: Socialt hemma då föräldrar var kvar och kloklippning. Och sedan tog vi en promenad de 2km till en ny rasthage. Vi tog oss först ner till vattnet o busade där och sedan körde vi lydnad i rasthagen. det gick helt ok, men helt klart har lydnaden gått bakåt. Hon kan resa sig helt plötsligt om jag ber henne sitta i ett Stanna, vilket hon aldrig gjort innan. Hon kan även helt plötsligt 'glömma bort' vissa kommandon, typ Ligg, Frustrerande men det kanske hör till könsmognaden? Hon brydde sig dock inte alls om folk och en svensexa som passerade. Efter det busade vi lite till i vattnet och hade en mysig prom hem.
En tokig grej på väg hem dock var att hon såg en hund längre fram och gick då till mig för att 'skvallra' och hon fick godis. Gick sedan jättefint bredvid mig o tittade på mig och var kanon, tills hunden var precis bredvid, då ställde hon sig på bakbenen och skällde till och sedan tittade hon fint mot mig igen o skulle ha godis igen. Löjligt.

Där framme är badplatsen!


 Fint stående i rasthagen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar