måndag 8 juni 2015

Sön-mån: spår o sök

Söndag: vi tränade lite smått hemma o klippte klor innan frukost men sedan bar det av till spårkursen. Vi började med att lägga ett ganska långt spår då jag ville ha henne trött o nöjd efter de senaste dagarnas stoj hemma. En S-kurva la jag och totalt var det ca 120m långt med 2 apporter i. Det fick ligga ca 50min.  Jag gjorde dessutom så att hon fick leta upp spåret samt spårriktningen, och det gick helt kanon detta spår.

Efter vila i bilen och i väntan på att nästa spår skulle lägga sig så fick vi prova på budföring för första gången. Ledaren gick iväg ca 25m och jag bad honom säga Fot när hon kom fram. jag skickade iväg henne och när hon var nära ledaren sa han Fot och hon gjorde perfekt ingång och satte sig bredvid honom! Klockrent! Sedan kom hon tillbaka till mig och jag var toppenglad. Hon är bra!

Andra spåret var också ca 120m med en 90graders vänster sväng med 2 apporter i. Det fick ligga ca 50min . I början hade hon svårt att hitta spåret, eller hon var inte så motiverad vilket kunde tytt på att hon var trött efter en hel dag redan. Sedan hittade hon det och då spårade hon riktigt fint. Lite kastade hon sig fram och tillbaka i spåret men inga problem att hitta apporter eller riktningen. Svängen tog hon perfekt i mina fotspår, men sedan var det som att hon inte vågade lita på svängen och gick tillbaka och kollade, för att sedan fortsätta där hon slutade i svängen.


Måndag: Hemmaträning innan frukost som bestod av Runda olika saker, bl a bordsben. Även stadga i Sitt, Ligg och sedan Stå som gick riktigt bra. Hon har ju svårt för att stå helt stilla i Stå och vill gärna röra en tass. Sedan fick de söka godis i 2 rum som var ett tag sedan. Hon är vass på att lokalisera lukten nu och söker verkligen av både högt och lågt.

Vid lunch var hon i hamnen några timmar med sambon och innan middagen åkte jag och hon ut till skogen med 2 kompisar för att gå upp två sökrutor. Jag hade som plan att det bara skulle vara kort o skoj för henne idag, så jag tog bort den vanliga bollen och hade bitstocken med som vi kampade järnet i. Två omgångar körde vi 2 skick och första fick hon bara springa fram till figgen och hämta rullen i vanlig ordning men på kort avstånd. Vid andra figgen så hämtade hon rulle till men när vi sedan skulle gå för påvis sprang figgen iväg och då vaknade Pandas jaktintresse och det blev drag i linan till påviset. Sedan kastad ehon sig ner framför figgen i ett fint påvis och så kampade vi. Jättekul och jätteduktig var hon. Enda strulet var att hon vid en tillbaka rusning med rullen kom ut precis framför den andra kompisen och då släppte hon rullen där och kom sedan till mig, men det får vara så: hon vet ju var rullen ska någonstans egentligen.

Tröttkorv:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar