onsdag 4 februari 2015

Lydnad, hårt spår o bus

Dagen började med att hålla apportbocken som nu börjar gå riktigt bra. Jag har börjat leka in den också genom att jag håller den nära kroppen och har mina axlar uppdragna som när jag smygbusar. Då tittar hon på mig förväntansfullt, och precis då ger jag henne bocken som hon håller i ett fast grepp (peppar peppar, hon har inte tuggat en enda gång på den än) tills jag säger loss. Idag gick hon ett ärevarv runt gammhunden med bocken i mun.

Vovvarna fick även söka ost innan frukost i 2 olika rum i huset.

Vid lunch åkte jag iväg och la ett 75m hårt spår i medvind. Men då jag var tvungen att gå som i en cirkel, med motvind först, hade jag tänkt att bara rasta henne i början och sedan koppla på selen o låta henne spåra när vi kom fram till medvinden. Hon drog dock på nosen direkt och kände sig ganska nöjd med spår lagom till att det 'riktiga' började. Det tog hon i sekvenser men delade upp det då hon blev okoncentrerad.

Vi körde istället lite lydnad ute på parkeringen där vi gjorde Fot och Inkallning och det gick kanon! Vi fortsatte med samma saker inomhus i väntehallen och riktigt toppen var hon där med; världens energi har hon när hon kommer mot mig nu. Kul tycker vi båda!
Vi avslutade med snöbus innan vi åkte hemåt och tog lunchpaus.

När hon vaknade igen så jobbade vi med kommandot Buren. Det var första gången och jag använde hennes torrfoder för att testa om hon förstod olika mängd belöning. Om hon bara gick in i buren och stod med 2 eller 4 tassar fick hon 1 eller 2 små torrfoderbitar. Om hon la sig ner fick hon 10st. Och det fattade hon grymt snabbt! Hon kastade sig in liggandes i buren för att invänta mängden gott. jag provade med kommando för att få in det, och sa det sedan från lite olika håll och när jag stod i olika positioner och då fattade hon. Blir kul att testa imorgon hur mycket det gått in.

Ikväll var också första gången då hon låg och sov bredvid mig medan jag tränade. Annars har hon legat och stirrat på mig under nästan hela passet, och jag har blivit så full i skratt varenda gång jag tittat på henne att hon förstört min träningsintensitet lite grann. Men skönt att se att det börjar bli en sådan vana att hon kan koppla av helt.

Glad lydnads-Panda:
Glatt snömonster-Panda:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar