onsdag 11 februari 2015

Lydnad o lydnad

Tisdagen bjöd på härlig inspiration till att ta vid en ny del i Lydnadsklass 1! Jag känner att vi körde järnet ett tag för att sedan lugna ner tempot o bara nöta Inkallning, platsliggning, apport och smådetaljer som vilken fot jag börjar gå med när hon ska gå Fot jämte mot när hon ska vara kvar.

Men nu ska vi börja på läggande under gång. Känns jättespännande! Nötte att jag ska kunna sätta henne Fot för att sedan kommendera Ligg och så gå iväg direkt efter för att ge belöning först när jag kommer tillbaka. Jag provade även en snabbis att göra det från Fotgående men det blev för svårt så jag måste bromsa mig själv lite. Nu blir det till att nöta detaljer.

Vi har också börjat befästa Stå-ordet allt mer och nu genom att använda tasstargeten som hon ju kan sedan tidigare. Jag ställer nu musmattan just framför mig och håller en hand med godis i en bit ifrån. Först när hon står med båda fötterna på musmattan får hon belöningen. det tjänar ingenting till att gå fram hela vägen till handen. detta gör jag nu genom att även säga Stå så att det kan användas både till utställning och så småningom ställande under gång. Hon sträcker riktigt fint på sig när vi jobbar med musmattan så det blev en bonuseffekt.

På kvällen åkte vi på öppen lydnadsträning i brukshundklubbens inomhuslokal...och det hade jag velat säga var roligt. Men det var det ej då panda var skitjobbig. Kastade sig mot 2 hundar, fast jag höll ju i henne så hon fick inte ut något av det, och var allmänt intresserad av allt o alla. Planen var bara passivitetsträning och det blev det också då vi var kvar ca 1h och 15min o spanade på alla duktiga hundar o kände oss dåliga, Men det bra med kvällen, kan jag säga nu idag, var att vi ändå var kvar och panda blev lugn efter lite tvångsgos från min sida. När vi gick därifrån kunde vi gå ut genom dörren med massa hundar omkring oss och då brydde hon sig inte om dem.


Onsdagen har blivit en lat dag för Panda. Jag har jobbat så vi körde hårt med samma lydnad på morgonen som gårdagen och sökte toarulle i 3 olika rum i huset. Det sistnämnda är hon bra på!Jobbar bra med nosen och letar tills hon hittar den. Sedan kommer hon tillbaka med den och får godis tillbaka för bra utfört jobb.

Övrig dag har sambon ansvarat över och det hade varit lugn bilfärd o 1,5h eftermiddagslur tydligen.

9 veckors skrutt-Panda:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar