söndag 8 februari 2015

Skön söndag

Efter gårdagens något stressiga dag för Panda o efter en intensiv vecka för mig var det skönt att inte ha några planer eller mål med dagen.

Vi tuggade lite tuggpinne innan frukost, höll i apportbocken där jag låtsades ta den några gånger men bara gav henne belöning när hon släppte den för mitt Loss.

Efter frukost var det kloklipparsöndag som hon skötte utmärkt! Gav mig tassen alla gånger och när jag kom till baktassen ville hon börja mojsa med tänderna på min hand men då släppte jag direkt, och hon tittade längtansfullt upp till korven, och när jag tog den andra gången gick resterande klor klockrent.

Vid lunch tog vi alla en tur vid havet i strålande sol. Mysig promenad där det är kul att se att hon nu kan lokalisera det jag tycker är lekställen: mjuk snö i stor yta utan träd eller annat som står upp som hon kan skada sig på. Då rushar hon till den ytan och tittar på mig. Ibland leker vi med snö, men ibland säger jag bara Gå på och jag tror att hon börjar fatta det kommandot nu också för då drar hon bara vidare. Tränade också att få henne att vänta medan jag kastade snöboll, för att hon sedan ska få springa efter. Det fungerade nästan alla gånger. Inkallningar blev det några stycken också från långt håll och de fungerade perfekt.

På eftermiddagen gjorde vi en omgång med Buren och sedan gjorde vi en övning där jag bad henne vänta och la ut flera godisbitar på marken. Jag pekade på en av dem och sa varsågod och då ska hon ta bara den, och vänta tills hon får varsågod för vardera godis. Det fungerade fint flera gånger, och sedan tror jag att hon hon trodde att det var en fråga om störning för då vägrade hon att ta den även när jag sa varsågod och höll bara väldigt skarp ögonkontakt med mig för att verkligen visa hur duktig hon var som kunde låta bli. Kul med ny övning i alla fall.

På kvällen har det blivit en kort koppelpromenad och ensamhetsträning i 2h med lugnt resultat både när vi åkte o kom hem. En riktig mysråtta har hon varit hela dagen och har bara velat stå med nosryggen mot mig eller in mot väggen och gosat, se bild från liggande gos nedan.

Gänget vid havet:

Gos (alltid tass på mig och gärna min hand över hennes ögon):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar