tisdag 17 februari 2015

Lydnad o hamnen

Dagen började med kökslydnad innan frukost där vi gick omkring med henne på min vänstra sida och jag med 'luriga' steg. Hon förstod att det var bus på gång. Och så kommenderade jag Ligg och hon slängde sig ner, jag gav henne belöning just mellan framtassarna och sa varsågod medan jag sprang iväg till ett annat rum med henne (o gammhundspolisen) efter mig. Och så gjorde vi så massa gånger. Kul med leklydnad! O hon blir väldigt snabb i läggandet av det.
Vi nötte också vänstersvängar där jag helst vill ha henne ståendes och bara trampandes med bakbenen som när vi har pallen. Hon har ju så lätt till sittande vid min vänstra sida att hon liksom lyckas sätta sig 3 gånger när jag svänger vänster istället för att bara trampa med bakbenen. Hon satte det dock några gånger när vi bara körde vänstersvängar, och jag gjorde som med Buren: belönade med en godis när hon satte sig runt mig i vänstersvängen men belönade med massa godis när hon gick runt.

Efter det åkte jag till jobbet och hon till hamnen med sambon. Det var en trött Panda jag hämtade som hade fått mycket socialträning.

Hon sov djupt ett tag här hemma innan hon vaknade och ville hitta på något. Vi bet lite tuggpinne men så gick vi på lydnaden igen då hon såg ut att vara pigg. Och provade då läggande under gång med film. Och det gick ju kanon! Första omgången la hon sig ner på kommando o var kvar där tills jag kom tillbaka med satte sig sedan upp när hon kände för det. Belöning uteblev och vi tog paus. Sedan blev det träningspass 1, 2 och 3 med ca 3min vila mellan vardera och de filmade jag som filmklipp 1,2 och 3 nedan. På den sista så la hon sig fasen på kommando medan jag kunde fortsätta framåt och belöna först när jag kom tillbaka! Kul, detta har gått in väldigt snabbt tycker jag, bara en vecka sedan vi började öva det!

Film 1 - Läggande under gång med belöning direkt hon lagt sig medan jag går vidare och hon ska ligga kvar:

Film 2 - Läggande under gång där hon får belöningen först efter att jag gjort en liten minisväng:

Film 3 - Läggande under gång där jag fortsätter rakt framåt, stannar en kort stund och sedan går tillbaka o belönar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar