lördag 18 april 2015

Fredag: Lydnad, promenad, passivitet o hundmänniskoträning

Efter frukost åkte vi till terminalen där vi började med lite lydnad vi inte så ofta kör: tandvisning och apport med apportbock. Golvet är lite halkigt där så jag kör bara apport på max 3-4m avstånd för att hon inte ska hinna få upp för hög fart. Körde även 2 platsliggningar där, som vanligt, den ena gick dåligt o den andra gick bra. En fundering är om jag ska köra mer eller mindre av detta just nu då hon verkar vara inne i en dålig period av stadga. Hon trotsar inte utan verkar helt plötsligt glömma vad vi håller på med ungefär.

Efter det gick vi på en mysig promenad vid havet, där vi satte oss längst ut vid fyren och bara myste på bänken tillsammans i solen en bra stund. Det kom en cyklist som skulle fota helt plötsligt och jag tror att panda blev överraskad för hon skällde som en tok på honom. Jag satte henne mellan mina ben och den gick bra, men hon muttrade o skällde. Som tur var brydde sig inte mannen utan stod lugnt kvar o fotade så att panda hann tystna och sedan åkte han därifrån.

Väl hemma satte vi oss i solen på verandan dryga timmen och Panda kom inte riktigt ner i varv. Hon är inte stressig eller jobbig, och ligger ner men med huvudet uppe o kopplar inte fullt av. Hoppas det bara är något tillfälligt, hon är ju lugnet själv vanligtvis.

Någon timme sov hon djupt i hallen innan vi gick ut i rastningshagen i solen där jag satt mot husväggen och Panda fick söka lite godis i gräset och sedan bara vara. Många passerade just vid staketet och hon brydde sig knappt, mycket skönt.

På kvällskvisten tränade jag och Panda i solen på vår veranda. Hon fick sitta i min famn som skivstång när jag gjorde benböj och utfall, hon fick sitta eller ligga passivt medan jag gjorde upphopp och andra övningar, och även ligga dryga minuten men ingång och utgång precis som i den vanliga platsliggningen och då låg hon perfekt. Hon har bara lite svårt för det där helt stillsamma som det blir i den vanliga platsliggningen.
Vi fick också öva oss då 2 barn kom och skulle köpa majblommor. Panda skällde när de kom men fick sedan acceptera att jag hav dem pengar och fick majblomma etc medan hon inte fick hälsa på de. Då skötte hon sig fint.

På havsrundan:


Gömmer sig bakom ett grässtrå:
Hemma i rastningshagen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar