tisdag 7 april 2015

Spår gånger 2 och huggorm

Igår fick Panda mest vila ut sig efter långhelgen. Vi var dock en runda på stan där hon fick träna passivitet och fick några hundmöten hon fixade väldigt bra. Vi vägde henne också och vikten blev 19,75kg och 48cm i mankhöjd; stor kicka som sagt!

Idag sov vi ut och klippte sedan klorna innan frukosten serverades.

Efter det skulle jag till jobbet och hon fick följa med i bilen för att jag skulle kunna lägga ett spår innan som vi sedan skulle ta efteråt. jag har gjort fina spårsnitslar, och planerat för svårigheter i dagens spår och jag tog god tid på mig att planera varje fotisättning. När jag hade lagt ett ca 100m långt spår hör jag att något väser precis bakom mig och då ser jag att jag gått över en huggorm som nu rullat ihop sig och väser åt mig med öppen mun. Jag blev så jäkla rädd, mest å pandas vägnar som ju skulle gått precis där och som förmodligen inte skulle ha den sunda förnuftet att springa bort från ormen; hon skulle förmodligen gå rakt på den.

Spåret i skogen struntade jag i och vår fina spårskog är med andra ord ingen skog jag kommer att använda mig utav  denna sommar; finns det en orm där nu så är det allra mest troligast ett bo där.

Efter mitt jobb la jag istället ett spår över två fotbollsplaner med 2 högervinklar, 2 föremål och totalt ca 150m. Det fick bara ligga någon kvart innan vi tog det och hon var lite flamsig i början igen som hon varit varenda gång nu men kommer sedan in i spårningen riktigt fint efter ca 10-15m. Hon är otroligt noggrann och drar framåt. Hon tog vinklarna bra men då första föremålet låg inom de första 15m och hon vimsade ut från spåret då tog hon ej det. det andra föremålet markerade hon dock bra och fick belöning för det. Hon stannade och pausade en gång efter drygt 100m, och då vände hon om och kom fram till mig och ville bli omklappad en stund, sedan fortsatte hon spåret.
Vi tränade en kort stund efter det.

På eftermiddagen körde vi dryga halvtimmen lydnad i köket och sedan tog jag gammhunden på en tur och passade på att binda honom vid ett träd medan jag la ett till spår på en gräsplan, ca 80m totalt i ett U vilket gjorde att den 8m/s vinden gjorde spåret lite annorlunda. Hon tog det dock fint efter drygt 30min liggtid, verkade inte bry sig om med- eller sidvind överhuvudtaget.
Mycket störning blev det också då två personer stod längre bort, en joggare joggade runt spåret och en stavgångare gick på vägen bredvid. Hon stannar då upp helt från spåret tyvärr men fortsätter sedan spåra där hon slutade efter att hon släppt det.
Sedan tog vi en promenad i skogen och området varav ett hundmöte som hon skötte fint!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar