torsdag 9 april 2015

Stormpromenad o spår

Onsdagen bjöd på hemmalydnad av lite blandad kompott och godissök i 3 rum hemma med gammhunden, varav ett rum var ett släckt badrum utan fönster.

Vi tog en långpromenad i stormen från hamnen och hem och där fick hon bra träning då det flög påsar omkring oss i dryga timmen så hon var alldeles less på dem tillslut, och inte alls ville jaga dem. Det lät även en hel del som hon inte reagerade på alls. Mitt framför näsan på oss brakade dessutom ett träd ner; tur att vi hann höra när det brast så att vi stannade. Panda kollade bara på det när det föll utan att flytta sig alls.

Vi satt sedan passivt på vår veranda någon timme.


Torsdagen startade med hemmalydnad där vi körde hårt på Sitt, Ligg och Stå om vartannat. De två första kastar hon sig in i och den sista tar det ca 2 sek innan hon utför. Lite längre ledningar där. Sista momentet vi har kvar inför lydnadsklass 1 är ju ställande under gång och det kommer vi får jobba med. Jag tänker att hon först ska bli riktigt säker i kommandot Stå innan vi kan gå vidare med det.

Hon fick också hoppa upp på sambons rygg och lite andra smågrejer.

Jag la ett spår, ca 70m i stark medvind och sedan en vänstersväng 90grader helt utan godis i där vinden blåste hårt från sidan och fortsatte ca 15m. Hon spårade riktigt bra idag och tog svängen fint, sedan ville hon gärna gå spåret ca 1m från spårkärnan, dit vinden drog det. men hon jobbade bra för att komma tillbaka till spåret.
Sedan kom en lös hund som hade kunnat bli kaos utav men jag höll kvar panda och bad personen att koppla sin hund. panda skällde som en tok såklart men då stod vi stilla o pratade tills hon lugnat sig och tog kontakt med mig och då fick de leka. Jag har träffat på hunden tidigare och det är en hund med bra hundspråk så jag tänkte att det kunde bli ett bra möte tillslut ändå. de lekte i ca 10min och sedan gick jag iväg o hon följde efter mig utan diskussion. Vi kastade lite leksak på ängen och tog en promenad efter det.

Väl hemma satt vi sedan passivt på vår veranda.

Hon fick vara ensam hemma dryga timmen innan sambon tog med henne till hamnen där hon busat med schäferkompisen och träffat människor. Jag hämtade henne lite senare och tränade lite markering med henne hemma. Jag har en enkrona som hon ska markera med nos riktad mot den tills hon får en klick o godis. Hon får inte krafsa, inte bita som hon kan göra när hon blir frusterad och hon fixade det fint.

Solning på verandan:
Plankan med extra vikt:
Från vägningen på klubben dagen innan:
Glad panda på ängen:
Och nöjd efter spåret:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar