måndag 13 april 2015

Söndag: lydnad, socialträning o spår

Morgonen började med en promenad i dimma som var riktigt mysig. När vi kom fram till en skola såg jag hockeyrinken som jag inte tänkt på tidigare men som ju är perfekt som träningsyta! Där kan jag ha henne lös med störning runt omkring men utan att hon kan få någon nytta av det om hon skulle få för sig att undersöka (vilket hon i o för sig inte har gjort hittills när vi tränat). Där körde vi Fotgående som gick fint, inkallning och lite blandat.

Innan lunch övade vi lite hemma i köket innan vi drog iväg o badade och panda o gammhunden fick följa med som 'badvakter'. Hon är så lagom social, nosar o snabbhälsar om någon kommer fram men lägger sig sedan lugnt tillrätta bredvid mig.

Efter det la jag ett spår över gräsplan och grusplan som var ca 70m på gräs med sidovind, och 2 föremål (en toarulle och ett litet mynt), 90graders höger sväng utan godis i och 30m gräsplan i motvind med 1 föremål på (en liten pinne) och sedan gick det över i grus ca 20m innan det blev en 90grader höger sväng i grus utan godis och så ytterligare ca 15m.

Detta fick ligga till sig ca 30min medan vi tog en promenad i skogen, och sedan var hon taggad för spår märktes det! Hon tog det långt före jag hade som spårupptagsplats och spårade sedan riktigt fint. Första sträckan låg hon 1m utanför spårkärnan p g a sidovinden men hittade både toarullen och sedan myntet! Duktig skrutt! det var helt gömt under gräset så hon kan inte ha använt synen.
Jag blev glad att hon tog båda svängarna så bra och även övergången från gräs till grus, som hon fick jobba lite med men  gjorde det jättebra. det är så intressant att se henne spåra och det är ju jag som måste lära mig tyda henne för att kunna vara säker på hur hon arbetar.

Trött vovve sen som sov eftermiddagen igenom. På kvällen gjorde jag en egen burkbana för i papper men som jag tejpade med silvertejp och 6 olika avdelningar i med ett litet hål överst. Denna fick hon prova men hon är ju hyfsat våldsam som testar att stå på den, krafsa, bita etc innan hon försöker lista ut vad jag vill att hon ska göra. Sista omgången tog hon dock min doft bra och vi ska köra mer imorgon.

Igår söndag glömde jag skriva i att vi övade platsliggning 1 min vardera på vår veranda. Panda fick ligga i den mest störningskrävade delen där grannar är ute och bilar passerar, samt att gamhunden fick husera fritt kring henne. Det gick dock bra! Har insett att jag måste stirra henne i ögonen under hela platsliggningen. Det var det jag gjorde från början men har sedan ändrat till att titta ner i marken framför henne, och det verkar hon bli osäker utav, därav att hon försöker vifta på svansen och vill komma fram till mig istället.

Och idag fyller Panda 9 månader!

Panda som badvakthund:

Nöjd panda och störningsobjektet under spåret:

Från platsliggningen dagen innan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar