söndag 5 juli 2015

150628-150702: mormor

Efter en tuff så åkte vi till mormor o lugnet. För Pandas del skulle det innebära ytterligare ett nytt boende med allt vad lägenhet, hemtjänst 5ggr/dag, massa hundar o katter i området, harar som flyger upp ur dikena bara metern framför en och mormors grannar som gärna tittar över till hennes veranda.

Jag hade inte riktigt tänkt ut någon plan för hemtjänsten innan utan tänkte att jag skulle se hur hon reagerade på det. Hemma reagerar hon ju på ringklockan men egentligen inte på de som kommer, och de ringer alltid innan de kommer in hos mormor. Mycket riktigt, söndagkvällen innebar skall när ringklockan gick igång och hennes hemtjänst var en mörk kille och det har nog panda aldrig hälsat på någon. Han var ganska högljudd och sträckte fram handen till henne, och hon ville nosa men då hade han en gummihandske på sig. Det blev inget bra möte och vi gick ut till verandan för att mormor skulle få sin hjälp.

Natten blev lugn och övriga dagar med hemtjänst såg jag till att ha henne kopplad och sa helt enkelt till henne att de var inga hon skulle bry sig om. Det fungerade jättebra och folk kom och gick utan att hon direkt brydde sig. Även på natten när de kom så kanske hon vaknade men hon lät inte en endaste gång.

Vi promenerade mycket dessa dagar för att få henne trött och bara kunna vila hos mormor, något som fungerade bra. Ett spår la jag på en stor grusplan, och hon tog det men med mycket tveksamheter. Tror att både trötthet och värme spelade in. Badade gjorde vi också en dag.

Mamma och pappa kom över en kväll på middag och när det kommer mycket folk så är det som att hon kopplar av totalt; hon låg och stensov under bordet hela tiden.

Något jag blev glad över var att Panda verkligen kunde läsa av mormor så väl. Hon är snart 90år och skröplig, men när vi träffade henne första gången (o jag var orolig om hon skulle bli rädd?) så la hon en tass på hennes knä och gav henne en slick i ansiktet. Sedan satte hon sig bara bredvid henne och lät sig klappas. Jättegullig. På morgnarna smög hon in till mormor och jag hörde att hon stod och tryckte tills mormor sa 'kom' och då hoppade hon upp i hennes säng och pussade henne i ansiktet tills mormor fnittrade lite väl högt av kittlet och jag kallade ner henne. När jag fixade i köket eller lägenheten så låg hon alltid inne vid mormor och sov.

Första kvällen hos mormor:
 Lax o skagenröra (o mormor fick bra träning för armen):
 Vila utanför mormors veranda där Panda hade full koll på både oss, bilar o grannar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar