lördag 4 juli 2015

150626-150628: Kennelträff

Både positivt och negativt över denna helg. Det var jätteroligt att träffa hennes bror som var den enda av kullsyskonen som var där. Men även alla andra småskruttar som just växer upp.

Fredagkvällen blev hundlugn med en tipsrunda vid start och hälsning på uppfödaren såklart. Detta var ju samma dag som bus o spår med mallarna och hon var väldigt trött, men det gjorde ju att hon visade en av sina sämre sidor, nämligen att börja bita på mig efter att ha hälsat. Irriterande då det var ett bra tag sedan hon hade den sidan hos sig. Vi gick en promenad och där skötte hon sig i vanlig ordning bra och vi gick förbi några får. Efter en stunds vila i bilen gick vi på en ny promenad med brorsan och det var som att de kände igen varandra: de accepterade bara varandras närvaro, gick fint bredvid varandra i koppel och busade sedan järnet när de fick lov till det.

Lördagen började vi med rastning vid hotellet innan vi åkte till kenneln och tog en promenad med av av 6månaders valparna. Panda var kanon och brydde sig inte nämnvärt om valpen och ägarna sa att det var den första hunden som deras hund skötte sig så bra tillsammans med.
Därefter skulle vi ha utbildning i Nose work som är jättekul! Det var dock varmt och Panda var trött samt att vi stod som på en liten mini-scen med nose work-installationen och där hade många av de andra sina hundar med sig. Något som Panda har problem med.
Första omgången fixade hon det bra: brydde sig inte om hundarna och fokuserade på uppgiften bra.
Andra gången skällde hon åt två hundar innan men fokuserade sedan om.
Tredje gången var gruppen skällig och Panda med och så precis så kom det in en till hund som ej varit i flocken innan, och då kaosade Panda ur. Och vad händer då? Jo, jäkla haspen på kopplet ger vika och Panda är lös. Och hon är ingen duktig tjej i detta läge och lyssnar på mig utan springer iväg till hunden längs bort och springer runt runt. Usch o fy för detta! jag kallar på henne igen men hon lyssnar ej, innan jag ryter till rejält och då kommer hon krypandes till mig och jag kan koppla på. Ingen bra upplevelse att se att hon ej lyssnade på mig, även om inget farligt hände.
Hon kunde dock fokusera om hyfsat snabbt till att nosa några omgångar. Sedan fick hon vila resten av tiden och vi gick en promenad innan vi åkte tillbaka till hotellet o laddade om.

Söndagen drog jag med 2 av unghundarna på promenad på morgonen för jag vill verkligen att hon inte ska bry sig om andra hundar o vill träna detta! Men promenader har ju aldrig varit något problem och de gick i vanlig ordning bra.
Lite rallylydnad körde vi ed hälften av hundarna ute åt gången och får Panda en uppgift bryr hon sig inte heller om de andra, så det gick fint. Om än att hon var trött och lite korkad. Kossorna stod bara någon meter ifrån några av stationerna och det skötte hon bra.
Uppställningsbild tog vi, föst enskilt och sedan i grupp. Enskilt så märkte jag hur slö hon var och sedan kaosade hon ur på gruppbilden igen. Försökte först bara ignorera för att se om hon slutade, men då hon inte gjorde det fick jag säga åt på skarpen och då blev hon tyst och vi kunde ta bilden. Det är svårt för jag förstår henne att ha okända o kända hundar bara meter ifrån henne och även över henne då det var hundar på verandan just bakom oss också känns onaturligt, men jag vill ju att hon ska kunna acceptera det också.

Mätte henne gjorde vi också och 47,5cm är hennes höjd enligt mätstickan.

Trötta var vi båda när vi åkte därifrån, glada över vissa saker och fundersamma/oroliga över vissa.

Panda på tipsrunda (som vi vann!):
 Panda med brorsan:
 Nose work (te gav belöning, och Panda stannade gärna o snosade på björn innan hon letade upp teét):

 Foto: Helen Lindberg


1 kommentar:

  1. Ni får ta vara på det positiva. Och snygg är hon då! :-D

    SvaraRadera