lördag 25 juli 2015

Ons-tors: bad, lydnad, sök o träning

Onsdag: började med att jag och Panda åkte till långgrundsstranden igen för intervallträning o mys.

Efter det målade jag och fixade på verandan och panda var med lite där hon ville, dock sov hon bredvid mig mest hela dagen. Segis!

Framåt eftermiddagen blev det lite svalare o Panda vaknade till liv igen så då provade vi en ny runda jag fått nys om: 5 km runt sjön som ligger alldeles utanför knuten. Det var en riktigt härlig tur med minimalt med bilväg och bara stig längs sjön, vid sommarstugorna och i skogen. Den gör vi om.


Torsdag: vid 7.30 mötte vi upp sökkompisen Nisse på brukshundklubben där vi först gjorde ett skick med fast rulle i skogen med gömd figge. Och det gick super! Nog alltid vet hon att hon inte ska ha rullen i munnen men det är som att när motivationen för att just springa är låg så tar hon rullen som substitut. Men sedan måste jag också komma ihåg att hon tagit den innan figgen två gånger, medan hon har skött fast rulle perfekt säkert 10-12 skick nu, så jag ska inte vara brydd utan bara fortsätta träna. En massa kamp o bus körde vi efteråt innan Panda fick vatten vid bilen och vi laddade om för lydnad.
Detta körde vi direkt på och det gick bra! Fria följet med kommendering kändes jättebra, och läggande under gång satt klockrent! Inkallning fint lika så och ställande var det som strulade aningens idag. Hon stannade på kommando och stod fint kvar medan jag vände om, men så när jag var bara 2 m ifrån henne mötte hon upp mig och gick Fot tillbaka dit jag skulle sätta henne för avslut. :) Men jag var väldigt nöjd!

Efter lunch körde vi en kedja där jag hade burkbanan med Eukalypthos som doft (+ de andra diskrimineringarna) och i köket hade jag musmattan som hon står på med framfötterna och övar bakdelskontroll på. Hon har inga bra vänstersvängar på fria följet, hon bara flyttar sig men skulle vilja att hon flyttade på samma sätt som hon gör i ingångarna. Så vi körde bakdelskontroll när hon stod vid min vänstersida och när vi gjort ca 7 upprepningar på detta sprang vi till vardagsrummet tillsammans där vi körde nos-jobb 4 gånger. Sedan sprang vi till köket igen och gjorde bakdelskontroll med musmatta, och så nosjobb i vardagsrum igen. Sista gången vi sprang hade jag tagit bort musmattan i köket men då svängde hon fint på bakdelen ändå, precis om jag ville ha det, och så avslutade vi med nosjobb. Kul sätt tyckte vi båda!

På eftermiddagen gjorde vi en ny kedja. Jag tänkte att tabata borde vara perfekt ur träningssynpunkt både för mig o Panda, så jag hämtade bitstocken och kampade kort med henne. Sa sedan Loss o Ligg och så började min Tabata med 20sek upphopp med bitstocken medan hon bara skulle ligga kvar. Sedan blev det 10sek kamp och så 20sek där hon fick ligga och jag hoppa upphopp. Detta upprepades. Sedan sprang vi till köket där jag hade tagit ner en av de större soffkuddarna som jag bad att hon skulle gå upp på. Den är ju lite vinglig och jag tänkte att den är ungefär som en pilatesboll och därför bra träning för Panda. Hon vill gärna sitta på den men jag gjorde så att för varje tass hon tog upp eller om hon satte sig på den fick hon en godis, men när hon stod upp på den fick hon öppnad hand med alla godisar som gjorde att det blev jackpot och hon ville därför helst stå på den.
Sedan sprang vi och körde tabata igen och så soffkudden, och så tabata och soffkudden.
Avslutade med nedvarvande promenad då hon blev lite upptaggad av detta, men trött.

Panda under långgrundsintervallerna:

 Panda efter 5km skogsrundan där hon somnade i mitt knä o jag fick sitta med ett glas vin i solen:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar