lördag 4 juli 2015

150726: Hotell o kusinhäng

På torsdagen åkte vi neråt till den stundande kennelträffen, men innan dess tog vi in på hotell (som vi sedan bodde på under hela helgen).

På hotellet gick det jättebra! Efter en promenad kom Panda ner i varv direkt och då det fanns två sängar i vårt rum tog hon den ena och jag den andra. Hon skällde inte på ljud vid dörren och var allmänt bekväm, vilket var kul att se då det känns bra inför eventuella äventyr framåt om hon fixar att bo på hotell utan knas.

Morgonen efter och innan lägret åkte vi de 7 milen till min kusin som har 3 malinouiser, en pensionerad polishund och 2 i tjänst. De hade aldrig träffats förr men vi tog en promenad hela kaosgänget. Den yngsta av dem är drygt 1,5 år och har inte träffat så många andra hundar, o framförallt inte andra raser, så hon o panda höll liv i luckan medan de var kopplade. Sedan fick hanhunden och Panda släppas fritt och nosa av varandra medan vi gick vidare, innan 1,5åringen släpptes också. Nosning och lite tilltryckande av panda stod de för men de visade hennes plats och de hade riktigt roligt tillsammans. Tillbaka på gården skulle gammkatten styra upp leken, som han tyckte var för stojig, och tydligen hade det kunnat gått illa då han var en riktig ilsk en. katter har dock Panda bra respekt för och håller avstånd, trots att de rör sig.
2 hästar har hon också och vi fick möjligheten att ta oss in i hagen med henne okopplad för att se hur hon betedde sig. Först ville hon skälla men när jag röt till så lyssnade hon faktiskt direkt och kom och la sig mellan mina ben. Hon ville fram o nosa på bakbenen och då fick jag ryta igen och hon lyssnade. Kul att se! Ibland kan hon ju bli lite låst vid nya situationer.

Efter mer bus fick hundarna vila och vi la varsitt spår på ängen i högt gräs. Ca 250m totalt med en högersväng och en S-kurva, 2 apporter och en godishög. Liggtid ca 45min. Hon spårade jättefint, trots att hon borde varit trött. Gick över högersvängen men tog sig sedan tillbaka till spåret. Första apporten gick hon på sidan om och jag kan tänka mig att hon inte fick någon vittringen av den då gräset var så högt. det var ett måste att gå i spårkärnan om hon skulle hitta den. Den andra tog hon o visade fint. Kusinen tyckte hon spårade fint och i behagligt tempo vilket var kul att höra.
Efter ytterligare vila fick jag prova figurant med fastrulle en gång också.
I övrigt gick vi spår med 1,5åringen och gjorde specialsök med hanhunden i olika delar av gården.

En väldigt trött Panda efter detta som djupsov längs mina ben i drygt 2h efter det.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar