lördag 11 juli 2015

150708-150811: sök, socialt o löpning

Onsdag: Morgonpromenad med smålydnad på stora gräsplanen. Därefter hemmafix på verandan samt gömning av kong i olika delar av huset. Något blev dock fel/svårt för Panda för jag tror att hon hittade den men markerade inte av någon anledning och fortsatte leta vidare. Efter vila körde vi därför några omgångar i hennes burkana för att påminna om vilket doft det är vi jobbar med just nu. Inga som helst problem i burkbanan dock, där nosfryser hon tills hon får belöning; testar inte att ta sig vidare utan vet att det är rätt. Men det som är så bra med det är att det inte gör något! Panda gillar att leta och vi har ingen stress med att hon ska sätta det nu.

Vid middagstid åkte vi iväg och träffade en hund från sökkursen som vi först tog en kort promenad med, där de bara fick gå bredvid varandra. Han var lite brydd över henne men hon gav honom ett svansvift för att visa att hon kände igen honom men brydde sig sedan inte mer.
Efter vila i bilen var planen att bara skicka henne en enda gång, och hoppas på att det blev ett riktigt bra skick med fast rulle. Jag satte på rullen redan vid bilen så att den fick hänga i halsbandet under promenaden bort. Hon har tidigare inte varit brydd över rullen, men det var som att hon la ihop hunden med matten med att det var sök på gång och när då rullen satt i halsbandet ville hon försöka ta den, trots att hon ej blivit skickad. det var dock bra för då kunde jag plocka ut den och visa vart den ska vara när vi bara går.
Sedan gick figgen iväg och jag skickade panda, som gjorde ett toppenskicka med rullen hängandes hela vägen fram till figgen, och då plockade hon upp den och sprang tillbaka till mig för påvis. Efter påviset hade jag med bitstocken och vi kampade o hade riktigt kul. Toppen! Vi badade lite och var riktigt nöjda efter det.


Torsdag: Lugn morgon med promenad och där vi träffade på den lösa grannhunden medan Panda också var lös, och då lyssnade hon i alla fall på inkallning trots att hon var intresserad av den andra.

Vid lunch kom sambons bror med familj á 2 barn på 9 och 12år som verkligen gillar hundar. Panda sköter detta bra och hon har möjlighet att gå undan men valde att sitta mitt i smeten då de tillhandahöll med tuggpinnar. Efter några timmar med dem föll hon i dvala när familjen åkte iväg. Efter att hon hade fått vila ut sprang vi de 2 kilometrarna till havsbadet där vi åt glass med familjen och stod som publik på minigolfen, och sprang sedan hem. Trött panda som fick hålla ut med grabbarnas tempo under resten av kvällen.


Fredag: morgonpromenad och någon timme med familjen, men då stängde jag av våra rum så att hon skulle få ro att vila och det gjorde hon då. Duktig o respektfull mot barn är hon dock så det är skönt att se. Efter många timmars vila mötte vi upp sökgruppen som skulle köra sök, så jag gick upp rutorna med dem och planerade sedan bara att skicka Panda en enda gång, precis som i onsdags. Det gjorde jag och hon skötte det klockrent igen! Duktiga skrutten! kampkul och gott godis blev belöningen.

Lite mer socialt då familjen kom tillbaka någon timme på eftermiddagen men sedan vilade hon gott efter att de åkt innan vi gick havsrundan på kvällen vid 22-tiden. Och så ljust det var!


Lördag: Ganska kort morgonpromenad där hon dock skällde på grannen, men lyssnade på mig då jag satte henne bredvid mig medan jag fortsatte prata och accepterade sin plats där. Hon blev också väldigt intresserad av ett hundskall när vi var i skogen som hon hade tänkt springa iväg efter, men med rytande från mig så vände hon tack o lov.

Kloklippning och häng på verandan hann vi med också. Hon vill ju aldrig sluta med kloklippandet nu för tiden, håller bara på med tassen mot mig för att få klipp och korv :)

Vid lunch stack vi iväg med grannen och sprang 8,7km och det fixar hon kanon nu! Springer bredvid eller just bakom mig, förutom om det dyker upp någon framför oss för då ska hon dra fram till dem så att vi kan springa om och sedan lägger hon sig bredvid igen :) Badstopp gjorde vi och passerade även en hund väldigt nära utan minsta antydan till att vilja dit eller knappt se den.

Pandas burkbana:
 Fantastisk kvällspromenad mellan kl 22-23 på fredagkvällen:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar