tisdag 7 juli 2015

150702-150707

Torsdag: hemresa från Sthlm till Umeå som började med att vi hämtade upp den pensionerade mallen vi träffade på fredagen. Hon skulle lämnas av ungefär halvvägs och då passade det perfekt för Panda att öva på/acceptera att det kan komma en sur tik i framsätet ibland som ska åka där med henne i 3h :) Hon skällde en gång men sedan var det helt tyst hela vägen och de sov båda två.

Efter att vi släppt av tiken så mötte vi upp en kompis för rastning och hundsnack. Vi fick även kika på när hans hund sökte efter en liten strimma av en gummipuck; dels för att han skulle få störning och för att se hur Panda reagerade mot hund denna dag. Panda reagerade inte alls, och antingen berodde det på dagsform eller på att de har promenerat tillsammans en gång när Panda var valp.

Ett till stopp hann vi med där vi busade med en gammal Pringles-burk på en fotbollsplan. Det var kul tyckte vi båda.

Väl hemma i Umeå hälsade vi på sambon jobb och gick sedan havsrundan innan vi gick in i huset och panda slocknade.


Fredag-lördag: Vilodagar för Panda som mestadels sov. förutom promenaderna vi tog. Där gjorde vi i vanlig ordning lite smålydnad och jag blev fascinerad över hur bra hennes läggande under gång samt ställande under gång blivit trots att vi inte tränat det på 2 veckor. Eller kanske p g a det.
Jag byggde henne en egen burkbana under dessa dagar och började också klicka in henne på steriliserad kong, som hon ska få söka efter. Jag tänker att jag börjar med helt steriliserad (=kokad) då hon redan markerar min doft så bra, så tänker jag att jag inte behöver vara lika noggrann med att hålla den helt steril när hon är inne på doften. Detta kanske är mer för min skulle för att jag ska kunna lita på henne att det verkligen är kongen hon känner doften av och inte mig. Fick bra tips av kompisen att kunna sprätta iväg en liten bit kong under tiden de söker av ett område för att de ska söka noggrannare = där jag vill att de ska söka. det låter ju ingenting med en gummiflisa som kastas.


Söndag: 7.20 var vi på brukshundklubben där en kompis skulle träna med hennes schäfer och vi passade på med all hundstörning vi kan få till. de stod redan på agilitybanan när vi kom dit och jag tog ut Panda ur bilen, som inte brydde sig alls om honom. kanon! jag fick till ett bra lydnadspass bredvid honom på agilityplanen men perfekt störning. En promenad tog vi också och en gemensam platsliggning på 2 min, men där jag gav kommandot Stanna flera gånger under de 2 minutrarna för att vara säker på att hon låg kvar. Det som är bra med detta är att hon har blicken rakt på mig hela tiden då hon väntar på att jag ska säga något.

På eftermiddagen gömde jag en stor del av den sterila kongen i vårt uterum, ej synligt för henne. Och hon hittade den och liggmarkerade!


Måndag: Morgonbus promenad tog vi för att sedan möta upp en kompis från sökgruppen för sökträning. Fokus var att den fasta rullen ska fungera.
Första skicket lät jag rullen ligga hos figgen och den fixade hon galant.
Andra skicket hade hon rullen på sig, och så fort hon blev ivägskickad och rullen började skramla så tog hon den i munnen. Typiskt. men drog iväg till figgen och gjorde fint ifrån sig i övrigt så vi gjorde påvis och busade efter det.
Sista gången fick figgen gå iväg och visa att de hade rullen, fastän Panda hade den på sig. När jag skickade iväg henne grep hon tag om den men när hon stod just bredvid mig, så då fick jag möjlighet att plocka ur den ur munnen och då sprang hon hela vägen fram till figgen, tog rullen där och så tillbaka till mig. BINGO!

Efter vila gjorde vi ett skicka till, precis som det sista och då gick det också fint! Fast då var hon trött/omotiverad.
Jag hade med en bit steriliserad kong som jag gömde under några plankor på klubben och som hon sedan fick leta efter. Hon hittade den och markerade med ligg efter lite hjälp från mig. Hon vill gärna krafsa fram o apportera den till mig.

Den andra hunden plockades fram och vi körde lite hundmöten på olika sätt och stannade och pratade med hundarna sittandes vid vår sida. Jättenyttigt och Panda brydde sig ej om den andra hunden. Bravo!


Tisdag: Morgonen började med att jag nu hade klippt små flisor av steril kong som jag gömde i 3 olika rum, ej synligt och så att hon ej kunde nå den. och hon hittade den snabbt de två första gångerna och med lite hjälp den sista. Kul! Svansen bara går på henne när hon letar.

Vid lunch åkte vi iväg och spårade med spårgänget där jag la ett ganska långt spår på drygt 300m med 2 godishögar i, 2 apporter och 1 kampleksak. Det var en vänstervinkel 90grader och lite s-kurvor. Liggtid 1h. Hon hade jättebra driv och verkade tycka det var kul med en riktig lekpaus mitt i!

Vi gjorde också patrullstig där vi gick en stig och på ett ställe hade en person gått rakt över. Pandas uppgift var att hitta var personen hade korsat spåret samt att följa upp det i rätt riktning. Spåret ledde sedan till en riktig person som satt och gömde sig bakom en gran. Jättespännande! panda blev paff att det satt någon i hennes spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar