tisdag 21 juli 2015

Lör-tis: socialt, lydnad och bad

Lördag: Lydnadspromenad på morgonen och intro av ny doft på morgonen: Eukalypthos. Kul!

På kvällen fick vi besök av 2 par och 2 barn, jättebra övning för Panda som skötte både krypande barnet och det aningens större jättebra. Dock blev hon trött av det!


Söndag: Jag mötte upp en ny tjej med hund på brukshundklubben för lydnadsträning. Först tog vi en promenad tillsammans och Panda skötte det super. Spanade lite på hunden men helt utan ljud och släppte det snabbt. Efter det fick Panda vila och jag kommenderade den andra.

När det var Pandas tur igen skötte hon det toppen, fastän det var länge sedan vi körde igenom hela lydnadsettan. jag busbelönade mellan övningarna med kampleksak och det fungerade jättebra. Fria följet gick bättre än väntat och ställande under gång gick också perfekt. Läggande under gång gick dock mindre bra då jag fick köra dubbelkommando innan hon la sig ner, men så har vi inte heller övat Läggande kanonmycket. Vi har ju kört hårdare på Ställandet en period nu.

På kvällen rastade jag båda hundarna i hamnen medan sambon skulle jobba en kortis. Vi strosade på kajen och gömde sedan godis i terminalen i 2 omgångar.


Måndag: Lydnadsprom på morgonen och sedan husfix hela dagen där Panda har varit passiv och följt med mig. På kvällen kom 2 kopisar över och panda fick bara vara igen. Det gjorde hon bra.


Tisdag: intervallträning i långgrunt vatten började vi morgonen med, och detta älskar hon. Allt fokus på mig och bus mellan pinnarna kastades. Sedan sov hon lång tid medan jag fixade i huset.

Då det var en varm dag tog jag fram en fryslåda och fyllde med vatten, is bitar och godisar och ställde ut. Panda tyckte den var helskum först, ville inte ens lägga nosen i den men i slutet var i med hela kroppen och krafsade och hade sig i vattnet. När hon var klar gick hon och hämtade pinnen och la sig sedan rakt på min rygg för att tugga. Jag blev ganska blöt men jag gillar när hon ligger så.

Klorna klippte vi också och det går ju så jäkla bra, hon vill aldrig gå därifrån. :)

Nu på kvällen har vi nosat lite på eukalypthos och sedan provade jag att lägga några droppar i en kartong som hon skulle få leta upp i ett rum. Men hon kopplade inte riktigt att hon skulle leta efter det tror jag för hon markerade ej men t o m jag kände ju doften. Hm.

Hamnen:

 Inne i terminalen (där ni kan se Panda längst upp):
 Pandas tassar som syns från min solplats på verandan:
 Och på andra sidan gardinen ligger hon o snosar:
 Spännande fryslådan med godisar i:

 Sedan blev det både krafs och bubblandes med nosen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar