söndag 26 juli 2015

Fre: sök, spår o bad

Just efter frukost mötte vi upp Staffekompisen med matte för en dag i skogen. Vi började med att lägga ett spår så att det skulle få ca 2h liggtid. Det blev rakt ca 100m, vänstersväng 90grader, ytterligare ca 100m, vänstersväng och sedan lite kringelkrokar i ca 75m till. Marken såg så bra ut innan men blåbärsriset hade växt till sig riktigt högt så jag förstod att det skulle bli svårt att spåra för henne om hon inte höll hårt i spåret. Jag la i 2 apporter och 1 leksak o spåret.

Därefter gick vi upp en sökruta på ca 5m x 50m där Panda sedan fick göra ett skick med fast rulle mot matten som figurant som låg dold och det gick kanon!

Sedan gick matten iväg för att vi skulle kunna gå på en patrullstig och spåra upp henne. Panda kände hennes väg direkt och blev sedan väldigt ivrig att leta reda på henne att hon farde lite fram o tillbaka i spåret men hade hela tiden full koll på var framåt var. Mitt i spåret låg helt plötsligt en död fågel som hon ju är intresserad av men jag behövde bara säga Nej lågt en gång och så fortsatte hon spåra. Kul att se att hon är så motiverad för spåret nu. Hon blev glad när hon sedan hittade matten.

Vi fikade tillsammans och skulle sedan ta spåret. Staffen gick ut först och de låg hyfsat nära varandra så jag väntade en liten stund innan jag gick ut. Dock hade de fått lite strul och stannat i spåret så när vi skulle börja spåra låg vinden tyvärr så rätt att panda vittrade dem direkt i luften och ville dit direkt utan att följa spåret. Så vi fick lösa det på ett alterantivt sätt, nämligen att jag ledde henne till första svängen där vinden inte låg på från dem och då tog hon spåret direkt. Hon spårade lite fram-o-tillbaka under vissa delar men otroligt beslutsam att hitta tillbaka till spåret så snart hon tappat det. Och snabbt gick det. Jättekul att se! Det enda jag ser att vi behöver jobba på nu är att få henne att markera både apporter och saker bättre. Hon stannar vid dem och står en kort stund men om jag inte belönar direkt då så drar hon vidare i spåret, trots att hon vet att det vankas godsaker om hon bara gör mig varse om det hon hittat.

Slutligen åkte vi till en bandstrand som vi var helt ensamma på och hundarna fick busa med pinnar. Men inget sim för Panda. Trött vovve efter drygt 4h aktivitet!

På kvällen fick vi besök av en gammal kompis till sambon men hon hälsade lite och låg mest och sov i övrigt.






Staffekompisen med matte i sökskogen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar