måndag 16 februari 2015

Blandad fantastiskhet med kaos

Idag hade vi hyrt vår inomhushall igen och det var 4 par (där en av oss hade 2 hundar med sig; en 17v valp som inte varit med i träningsflocken tidigare). Vi bestämde oss för att dela upp tiden idag för att kunna få ensamtid med vardera hund utan koppel och att de andra körde passivitet/annan stillasittande träning o samtidigt var beredda att parera om någon hund (läs: unghundarna) skulle få för sig att ta en springtur.

Vi började med tandvisning och detta gör Panda riktigt bra. Hon skjuter liksom fram nosen för att visa tänderna o sen vända sig mot mig för belöning. Sedan blev det kaos när jag skulle titta tänder på kompisarna: när jag säger Vänta så hoppar hon upp och försöker bitnafsa i min arm.

Sedan hade vi våra 5 minuter av härligt följsam vovve som bara ville busa med mig o kycklingen och gjorde fina Stanna och inkallningar, en bra kortare Fot-gång och liggande efter Fot där jag gick iväg och gav belöning när jag kom tillbaka efter minicirkeln. Härligt!

Sedan hade vi en hyfsat bra passivitetstund när de andra tränade, för att det sedan skulle bli kaos igen när vi skulle gå runt följsamt med alla hundar och passera varandra men att hundarna skulle hålla koll på oss. Panda struntade helt i sina två lekkompisar men stirrade sig blind på nykomlingen och hängde i kopplet efter henne. Jag följde efter den stackars valpen för att se hur jag skulle lyckas bryta detta beteende och tillslut gick det ändå bra.

Efter det blev det platsliggning i 1min med ca 10m till oss. Hon var duktig o la sig ner på kommando, stannade kvar hela tiden (dock med blick åt nykomlingen i bur då och då) och låg kvar tills jag kom fram men satte sig upp just samtidigt som jag sa Sitt så hon lyssnade nog inte på det.

Efter träningen tog vi en tur allihopa i skogen i koppel som alltid är bra men där var hon skitjobbig! Så vi fick ta måånga vändor bakåt och i sidled och i slutet gick hon hyfsat ibland. När vi sedan stannade vid bilen för ett sista snack så stirrade en av hundarna på henne. Jag såg detta på direkten egentligen och han satt bara dryga metern ifrån henne så jag kan nog förstå att hon tyckte det var obehagligt/konstigt/lekinviterande. Jag tror att hon börjar få mer och mer integritet om det närmsta kroppsutrymmet. Tyvärr tänkte jag inte på det då utan det blev en fight där också. Ingen bra känsla.

Som sista del i dagens kaos så gjorde hon även en bit'attack' mot buren när jag skulle stänga den, precis samma som hon hade mellan 11-14v ca men nu med kraftigare tänder. Och jag korrigerade henne istället för att minnas vad som fungerade sist: att bara sätta mig med ryggen mot buren tills det gått några sekunder och då hade hon oftast kommit ur ilet.
Ytterligare en mindre bra känsla.

Så dagen har mest gått med känslan att jag förstört vår relation mer än gynnat den idag. Hon har dock varit väldigt pussig o lite undergiven här hemma på ett bra sätt så jag ska inte vara så hård mot mig själv. Men inget bra kommer ur sådant här känns det som.

Något bra med dagen var dock min inledande karriär som draghundsförare! Vilket innebar att jag själv stod på längdskidor för första gången på drygt 15år med världens bästa hjälp: inte alla som får full teknikskola första passet! Nästa vinter ska det gå undan för panda och mig.

Panda som 10veckorsskrutt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar