måndag 9 februari 2015

Hamnbus o lydnad

Vi började dagen med morgonmys och smålydnad i köket, mest olika ingångar för att vara på tå inför dagens hallhyrning.

Efter frukost och lite vila åkte hela flocken till hamnen för bus och rastning. Vi körde några inkallningar och Stanna för att ta kort.

Kl 14 hade vi bokat inomhushallen och jag och Panda var i bra tid för en gångs skull så vi hann strosa runt bland ängarna lite innan. På turen mötte vi upp en hundkompis till oss som Panda busade med senast förra veckan och jag blev glad att se att Panda kunde hålla fokus på mig och släppa kompisen ganska snabbt och bara promenera bredvid.

Inne i inomhushallen var vi idag 4 par. Panda skällde ut en spaniel som var ny för henne men i övrigt skötte hon sig väldigt bra! Hon satt och väntade hela tiden medan jag bytte skor och plockade i ordning sakerna och sedan hade hon bra kontakt med mig under hela passet, som vi delade upp i små träningstillfällen och långa pauser emellan. Vi höll apportbock, övade Fot, Stanna, Ligg-och-stanna och bakdelskontroll på liten pall. Hon gillar verkligen bakdelskontrollen; blir glad så fort jag tar fram pallen! Jag antar att det delvis är för att hon verkligen förstår var hon ska vara med alla fötter och förstår vad jag vill att hon ska göra. Det ska jag ta med mig.

Vi övade även Fot-sittande med störning; dels med godis och leksaker som jag slängde ut runt henne och dels ett tillfälle när hundar gick runt omkring oss och jag då belönade varje gång hon tittade på mig. Hon släpper dock blicken ofta men kommer också tillbaka till mig ofta.

Vi övade också platsliggning med ca 3-4m till hundkompisen där de båda låg ca 1min o 15 sek. Jätteduktiga! Två gånger kikade hon åt sidan när människor rörde sig eller lät lite men sedan tog hon återkontakten. En gång mot slutet började hon vifta på svansen mot mig och det var trevligt!

Lite avslutssnack utanför hann vi med också och då stod hon hyfsat lugnt. Bra dag!

Lillesyrran o storebrorsan:
Hamnbus:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar