fredag 27 februari 2015

Lydnad o hundcafé

Innan frukost körde vi ett litet lydnadspass som innehåll utställningsstå, bakdelskontroll, sitt-ligg med låsta bakben, liggande efter Fotsittande och Buren. Det gick bra alltihop men jag tänkte i efterhand att jag inte skulle blandat så mycket då det kanske blir virrigt för henne. Hon o gammhunden fick också söka skinka i vardagsrummet, vilket i vanlig ordning tar ett tag då de är riktigt noggranna nuförtiden; ingen hörna, mattkant eller stol missas.

Sedan jobbade jag medan de vilade och först några timmar senare vid lunch tog vi ett nytt lydnadspass i uterummet, där vi satsade på fart och lek! Hon älskar att gå dit ut och vet att hon alltid belönas med bitstocken, vilket gör att Fotgåendet o ingångarna är väldigt energirika.

Efter det blev hon trött o vilade lite till innan vi åkte iväg för ärendefix för mig, och sedan att möta upp tollarkompisen för bus och hundcafé. Jag köpte en ny leksak under ärendefixet och tänkte att jag skulle testa om jag kunde få hennes uppmärksamhet även direkt när kompisen hoppar ut ur bilen. Och idag gick det fint! Hon ville hälsa på människorna o Niak men kunde ändå övertalas att kampa med leksaken, vilket kändes kul. Vi promenerade en bit innan de fick busa. När hon såg att det blev busdags svängde hon snabbt om och satte sig och tittade på mig, då hon alltid ska göra det innan lek. Bra att hon börjar kunna rutinen.

Buset var i vanlig ordning maxat; de hittar aldrig något stopp på leken. Efter en stund så kallade vi in dem och Panda lyssnade jättebra. Vi promenerade mot cafét och även här blev det pluspoäng för henne då hon stundtals gick just bredvid mig (för att tigga godis) eller åtminstone utan drag i kopplet o känslan att hon hade koll på mig, och inte tvärtom. När vi kom till cafét var det några hundar utanför som Panda inte skällde på :) och bara passerade in med mig. Inne på cafét skötte hon sig nästan hela tiden, ibland med några skall men även med huvudet ner i marken eller liggandes på sidan mot slutet.

En mycket duktig Panda idag!

På hundcafét:

Kompisen:
Avkopplad, men med hunden i sikte:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar