måndag 23 februari 2015

Hemmalydnad o inomhushallslydnad

Dagen började med att bara ligga ner o gosa med tuggpinne tillsammans; kvalitetstid! Panda sov hela natten nere i hallen som hon tydligen har gjort ända sedan jag åkte till Sthlm i torsdags. Jag tror att hon tycker det är för varmt i sängen då hon mest stod ut för närhetens skull innan, trots att hon flåsade.

Sedan repeterade vi Läggande under gång och vänstersvängar, och de sistnämnda satt riktigt bra imorse med hjälp av musmattan (filmklipp nedan). Så bra sitter de dock inte vid Fotgående ännu, men så småningom så!

Hon var ensam hemma någon timme o sedan var hon bara med medan jag fixade med vardagsbestyr.

Kl 14 var vi på plats i inomhushallen som vi hade bokat i 2h idag, och då vi fick ett avhopp just innan så blev vi 3 personer som fick dela på denna tid: lyxigt! Vi delade upp tiden så att vi fick ca 10-15min per hund o person i 2 omgångar, utan hundstörning men med människostörning. O hundstörning genom att de andra vovvarna ylade från rummet bredvid, något som störde Panda en del!

Vi började med tandvisning. Sedan fokuserade vi på inkallning (film nedan) och fotgående (film nedan), och även läggande under gång.
Inkallning gick kanon! Det gillar både hon och jag.
Fotgående gick sådär; hon har inte riktigt motivationen för långa strapatser då vi mest bara övat korta med massa energi i steget o fokus på mig. Men idag fick vi möjlighet att både bli filmade o få direktiv av kompis så då kunde vi inte hålla oss från att testa en lång en. Då såg jag att hon ville stanna kvar i Fotsittande efter varje stopp så det måste jag jobba på, har inte tänkt på det tidigare så tror inte det varit så tidigare.
Läggande under gång provade jag bara genom att jag gick ett kort avstånd ifrån henne men jag tycket hon la sig snabbt o lyssnade bra så det får mer än godkänt då det ju var första gången utanför husets väggar o första gången med störning.

Efter det skulle vi köra platsliggning och då kom tollarkompisen in och en ny hund som Panda inte träffat tidigare. O något är helt klart på gång med henne: hon hängde i kopplet o skällde o skällde o skällde på den nya hunden. Helt nytt beteende för henne sedan bara någon dryg vecka tillbaka! Vi gjorde som vi gjorde sist: följde efter den läskiga (?) hunden och gick runt och bredvid o överallt hyfsat nära den andra hunden tills hon släppte det o började kika på mig istället. Då belönade jag o sedan släppte hon det. Gick faktiskt väldigt snabbt.

Sedan körde vi platsliggande 1 min med panda i mitten o hundar ca 5 m från sidan. Hon skötte det utmärkt! Det enda negativa jag kan säga om det är att hon ju ligger i damsadel.

Sedan fortsatte vi bara att gå runt följsamt i koppel med några Sitt, Stanna o Ligg men framförallt med fokus på kontakt med de andra hundarna kors o tvärs. Gick bra.

Trött Panda efter det som jag tog ut till bilen 10 min innan tiden var slut. Då fick vi passera ett gäng andra hundar som skulle in i lokalen o dessa skällde hon inte alls på.


Vänstersväng med hjälp av musmatta:
Inkallning:
O så en på själva ingången från sidan:
Fotgående med direktiv:


Foto från dagen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar