tisdag 24 mars 2015

Hamnen o spår

Vi var trötta allihopa imorse så hundarna fick söka godis på övervåningen och sedan övade jag Upp på ryggen/magen för Panda vilket gick bra.

Efter lite sömn åkte jag till jobbet o panda hängde med sambon till hamnen där hon hade träffat sin schäferkompis, rastats o hälsat på folk.

På väg hem från jobbet la jag ett spår som fick ligga till sig 1,5h innan jag och Panda åkte o tog det. Jag la det i en skog med massor av blåbärsris och det var lite vind åt den riktningen som spåret började. Ca 25m rakt fram, sedan en vänstersväng och en fortsättning på ca 15m där jag hade lagt ut ett föremål, och sedan ytterligare en till vänstersväng och slut på spår (eg inte slut då jag ju gick tillbaka men det blev snö där så jag tänkte att jag avslutar henne och går en annan väg tillbaka )

Vi har ju inte spårat regelbundet i o med att vi just haft en vinter så Panda tog spårupptaget men blev sedan lite fundersam vad hon skulle göra. Några meter fram i spåret hade jag lagt godis och när hon hittade dem fick hon en liten extra knuff framåt. Spåret gick ganska långsamt där jag stannade henne så snart hon tog upp huvudet och lät henne själv hitta tillbaka till nos ner o spår. Båda vinklarna tog hon klockrent och även föremålet som hon markerade och då fick hon massor av leverpastej som hon älskar.

Efter det fick hon hoppa in i bilen och vila medan jag la spår nr 2 som skulle bli längre o ha kortare liggtid, samt 2 föremål och mer näring i spåret. Det blev ca 50m i gräs/lera som start och med ett föremål i, för att sedan göra en liten sväng in på blåbärsris (där vi gick förbi ett föremål som låg där sedan tidigare men som jag ej hade vidrört vid) innan det blev en vänstersväng efter ytterligare ca 50m, sedan nytt föremål och ca 20m innan vänstersväng och så ca 10m till innan spårslut.
Jag la näring i 3 av fotspåren och sedan utan en bit, sedan näring i 3 och utan en bit etc. Det gör ju också att jag kan se om hon följer spåren exakt eller håller svagt åt sidan åt något håll.
Och detta spår tar hon så jäkla bra! Otroligt koncentrerad hela vägen och bra drag framåt i linan! Vi första vänstersvängen var jag säker på att jag svängde tidigare men hon var så bestämd att hon skulle framåt att det blev ett bra lärotillfälle att tyda henne på.
Och föremålen markerade hon perfekt, och plastföremålet som jag inte hade rört vid drog hon en snabb sniff på men gled vidare utan minsta tanke på stopp.
Dock funderar jag på om jag ska köra med godis i spåret eller ej; hon stannar ju upp vilket gör att hon blir noggrannare men tappar lite fart känner jag.

Panda nöjd efter båda spåren:

Gosedjur som ska ges bort till någon som ska minnas om panda:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar