måndag 30 mars 2015

Spår och lydnad

Innan frukost åkte jag o panda och tollarkompis med matte till en jättefin, nyfunnen spårskog nära oss. Det var lätt duggregn och i stort sett ingen vind. Vi började med att lägga ut varsitt spår, totalt ca 100m, där jag fick med en högersväng 90grader och 3 föremål i spåret (2 saker av olika material och en vanlig pinne med min doft på). Spåret fick ligga ca 20min.
Det tog ett tag för henne att få upp fart idag, velade med huvud upp ibland och stannade o tittade på mig ibland. men sedan blev hon fastare o fastare och hon är riktigt noggrann i spåret; gick nästan exakt i mina fotspår hela vägen. Hon hittade alla 3 föremål och det blev hon stort belönad för.

Sedan fick hon vila i bilen medan jag la spår nr 2 som blev kortare, ca 60m, och som gick uppför en stenkulle där det blandades mossa, lite snö och sten med 2 föremål (vanliga pinnar med min doft). Det blev ingen 90graderssväng men många små svängar i spåret samt en lång vänsterkurva. Spåret fick ligga ungefär lika länge innan vi gick på det.
En mycket mer taggad Panda denna gång som kastade sig på spåret o jag lät henne gå på, men med tryck i kopplet för att hon fortfarande skulle visa åt vilket håll hon verkligen ville. Hon tog spåret riktigt fint och alla små kringelkrokar. Första pinnen missade jag att belöna för då hon tog upp den i munnen när hon var just bakom stammen o jag på andra sidan ur sikte, och jag såg först när hon spottade ut den och fortsatte på spåret. Den andra hann jag med att ge belöning för.
I slutet hade inte jag full koll på var jag gick och Panda började bli trött tror jag för vi missade både köttbullshögen, vilken innebär att hon inte var mitt på spåret då. Hon spårade oss dock vägen tillbaka till bilen också som bonus.

Efter det mötte vi upp tollarkompisen för en promenad i mysskogen och en stunds passivitet på några stenar innan vi traskade hemåt igen. I samma skog fick faktiskt Pandas sin första skogsutflykt med oss vid 9 veckors ålder.

Sedan sov hon sig igenom hela eftermiddagen. Jag fick besök av en kompis som hon gav en skall till dörren på, drog en snabb nos på henne och sen inte brydde sig. Vi var ute i garaget o tränade då kompisen kom på att hon hade glömt mobilen i huset så hon fick gå in själv o hämta den och då hade Panda inte ens rest sig från sitt viloläge.

Innan middagen körde vi en halvtimme med kökslydnad där vi övade utställningsstå med samma fokus på bakbenen som igår. Vi körde även hårt med Fot och att hon ska vara kvar i liggande vid min sida och inte sätta sig upp själv. Det är hon olika bra på olika dagar. Vi körde också snabba lägganden samt en runda Upp på mage.

Nu på kvällen mätte vi också Panda: 48cm hög! Hon är en bastant dam!

Samma skog, liten mindre skrutt då än nu (9veckor gammal):

Tuff även då dock, o vågade både gå en bit från oss o klättra högt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar