torsdag 26 mars 2015

Myspromenad o hamnen

Dagen började med kökslydnad som dagen innan. Jag provade även att sprida ut torrfoder på marken, ge henne varsågod och så mitt i säga Vänta. Då stannade hon upp precis som önskat o lät det övriga fodret vara! Toppen! Hon fick leverpastej som belöning o fick sedan fortsätta mumsa de sista. Upprepade några gånger och i slutet såg jag att hon bara tog en foderkula och så tittade hon på mig, tog en till och tittade på mig; hon inväntade Vänta-ordet. Duktigt!

Efter frukost gick vi ut i trädgården en stund där jag rev ner ett galler och lite plåt och hon låg bara bredvid o brydde sig mer om en pinne hon hade hittat. Sedan åkte vi iväg i min bil (kallad äventyrsbilen då jag inte har någon bur än, hon får sitta på framsätet och vi bara tar den korta ställen när vi ska hitta på något kul). Hon kan ge mig en slick ibland men annars sitter hon spänt o tittar ut genom rutan. Vi åkte till ön bredvid där vi gick vår härliga gamla havsrunda! Ca 1,5 h gick vi och hon skötte sig helt exemplariskt! Största delen av turen var hon lös och lyssnar 100%igt inkallningar, t o m när de kom en annan lös hund mot oss. Den ville dock inte lyssna på sin ägare så jag fick sätta Panda mellan benen på mig och väja undan hunden. Ägaren kunde koppla den först när han kom fram till oss, och först då började Panda kax-skälla, helt tyst var hon innan. Efter tystnad sa jag att de kunde få hälsa om de ville för att det skulle bli ett trevligt möte för panda och inte bara en hund jag skällt på, och innan jag hunnit avsluta meningen var hunden lös igen så jag fick tyvärr ingen möjlighet att få ögonkontakt med panda innan jag sa varsågod o hon fick busa. Inte nöjd med detta möte tyvärr. Vi gick vidare så snart jag såg att hon var glad i hunden och då behövde jag inte koppla utan gick bara iväg o hon följde efter.

På turen övade vi Försiktigt (=långsamma steg bredvid mig) utan koppel i en brant nerförsbacke, och det gick bra med lite godishjälp. Vi var ut på en gallerbrygga som är ganska högt över vattnet och hoppade upp på stenar då och då. Vid en lång mjuk yta tog jag upp en leksak i ett snöre jag hade med, kampade lite och sedan kastade jag iväg den långt. Panda for efter och så direkt fram till mig. Vi gjorde några stycken, varav en hamnade en liten bit in i skogen där hon fick använda nosen för att hitta den. Sedan är hon alltid duktig på att sluta direkt när jag säger att leken är slut och vi tog oss vidare.
Vid två ställen bad jag henne Stanna medan jag gick före ca 30m för att kolla att sikten var klar, och då satt hon kvar fint tills hon fick Varsågod. 

Duktig skrutt som var trött när vi kom hem!

På eftermiddagen var hon i hamnen tillsammans med sambon på incheckningen där hon får se mycket människor som kommer dit, men utan att behöva hälsa. Bra passivitetsträning!

Trött hund nu.

Upp på en sten vid havskanten:
På gallerbryggan:
Och en till fotostund:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar