torsdag 19 mars 2015

Inomhushallslydnad, promenad o gympassivitet

Dagen började med att vi var på plats i den hyrda inomhushallen 8.30. Panda hade inte fått någon frukost utan skulle få den under träningen. Hon får för övrigt aldrig torrfoder i matskålen utan bara köttkross. Sedan ger jag allt torrfoder som sökgodis eller som godis som har något lägre värde under hemmaträningspassen; hon får alltid jobba för det alltså.

Vi var 4 hundar på plats idag och hann köra 1,5h i hallen. Och det var en sådan skön stämning i träningsflocken idag: vi gick omkring och tränade allihopa i lokalen, nära och längre bort från varandra och det var bara lugnt. Panda briljerade med att jag gjorde 2 inkallningar från ca 10-15m håll. Panda var lös och de andra tränade omkring henne. Ena gången satt hon med ryggen åt de andra och kom på inkallning och andra gången stod jag med ryggen åt de andra så att hon fick springa rakt mot dem, och satte sig ändå fint vid min sida. Härligt!
Vi övade även mycket på läggande vid gång och snabba sådana och det funkade kanon idag! Jag har ju börjat att belöna genom att kasta godis rakt framför henne istället för att ge från min hand, annat än undantag, vid ligg och det gör att hon bereder sig för språng framåt vid Varsågod. Sedan övade vi Fot och busade en massa.
Och vilade mellan ronderna då hon kopplade av direkt, ibland med huvud ner i marken och ibland liggandes men med koll på de andra.

Efter lite vila i bilen körde vi mot en skidbacke i närheten som både har backar av naturliga skäl och ett utegym längst ner. Vi började med att ta oss upp till toppen genom skogen och det var bara en mysig tur där Panda spanade var jag gick och var energisk upp på stenar etc som jag bad henne om. När vi sedan kom tillbaka ner mot utegymet så fick hon passivitetsträna medan jag tränade. Helst vill hon ju vara nära men hon är inte klängig så jag provade att sätta henne just vid mina fötter med Stanna kommando och där satt hon stilla och väntade medan jag gjorde mina repetitioner, och sedan fick hon en godis när jag var klar och så upprepade vi så under dryga 20minuter som jag höll igång. Duktig tjej!
Sedan avslutade vi med en till runda i skogen som var lika mysig den också. Totalt drygt 1,5h.

En bild på Panda från dagens pass:

Och så en till bild från gårdagens foto-promenad:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar