onsdag 11 mars 2015

Hemmalydnad, promenad o passivitetssolning

Innan frukost körde vi Gå mellan benen igen som jag varvade med Fot för att se om hon kunde skillnaden. Jag står ju olika dessutom så hon borde både kunna tyda mitt kroppsspråk o ev kommandot för att hon ska lyckas göra rätt. Men det fixade hon oavsett.
Vi nötte även Stå inför den kommande utställningen.

Hon o gammhunden fick också söka av ett rum med godis.

När vi tränar på morgonen, som vi oftast gör, använder jag mig dels av go-godis som blodpudding, frolic etc men även av hennes torrfoder och det gör att hon bara får köttkross när väl frukosten serveras.

Innan lunch gick vi på en promenad på dryga timmen där vi passerade en polisbil med blinkande ljus, ett gäng med dagisbarn, en ekorre som sprang över vägen just framför oss och 5 hundmöten på avstånd. Bra miljöträning! I en av skogarna vi var i blev hon kommenderad upp på stenar och in i ett indiantält; sånt bryr hon sig ju inte om alls utan gör bara, Hon reagerade lite över en grön presenning som fladdrade väldigt i blåsten så vi tog ett varv runt det, då hon ville kasta sig och bita på det, och direkt efter ställde jag henne för utställningsstå medan vinden fick ta tag i presenningen. Hon reagerade inte alls då. Mycket bra!

När vi kom hem invigde vi verandan för i år och satt där i dryga halvtimmen i solen för passivitetsträning. Det tog ett tag för henne att lägga sig att vila. det var mycket fix med snön eller buskarna innan hon slutligen satt sig ner, och sedan la sig ner o till sist med hakan i marken. Det tog ca 20 min. Innan dess hann hon även vakta tomten och då grannhunden kom tillbaka efter en promenad bara några meter från oss var hon helt tyst men viftade på svansen åt både han o ägaren, utan att vilja gå dit.

Sedan åkte jag och jobbade och sambon har sovit med henne och varit ute i skogen på promenad.

Promenaden: blandat vinter...
...och blandat vår:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar