måndag 2 mars 2015

Lydnad o löptur

Morgonen startade med lite kökslydnad där vi repeterade bakdelskontroll, Fot o Ligg från Fot o nötte Sitt o Ligg med låsta bakben. Så fort hon hamnar i damsadel ställer jag mig upp och förflyttar mig en bit så att hon följer efter o så börjar vi om. Hon hamnar oftast rätt i början men glider sen ut på ena sidan.

Kl 11 hade vi hyrt inomhushallen och jag var där en halvtimme tidigare och hade turen med mig: ingen hade bokat innan! Så vi fick dryga 20 minuter på egen hand i lokalen där Panda kunde vara utan koppel och vi kunde nöta inkallningar från långt håll. De flesta gick i vanlig ordning fint, förutom en där hon kom i fin fart mot mig och skulle just göra ingången då hon försvann bakom mig istället o började nosa på marken. Inge bra. Det var visserligen en fläkt som smällde till på vägen när hon sprang så det blev en störning som kanske satte henne lite ur spel också. Fotgående gick fint. Och platsliggning gick inte fint på första försöket, då hon reste sig och gick mot mig efter ca 30 sek; det har hon faktiskt aldrig gjort tidigare i platsliggandet utan brukar vara väldigt säker i detta och ligga kvar tills hon får annat kommando. Jag gick tyst tillbaka med henne och visade ner henne, sa Stanna igen och gick iväg och stod 45sek innan jag vände tillbaka för att hon skulle lyckas denna omgång och då gick det bra.
Det var ett tag sedan vi övade stadga så det ska vi lägga in något pass igen med omvänt lockande. Det gäller att hela tiden hålla balansen mellan stadgan och att hon inte ska bli loj o hamna i damsadel i liggandet exempelvis, och att hålla balansen i lugna kommandon men med tillräckligt mycket lek för att hon ska tycka att det är kul o få bra energi. Svårt o roligt!

Sedan märkte jag att hon började bli trött o när de andra 3 hundarna kom märkte jag att hon hade en hundjobbig dag då hon skällde på första vovven, som är hennes välkände staffelekkompis. Vi satt därför bara passiva i dryga kvarten för att vila henne.
Vi fick tillbaka vår utlånade apportbock som vi övade några gånger på och hon håller den så fint o tills jag säger Loss.
Vi tog också upp ett gammalt trick som vi övade på när hon var ca 12-13v gammal bara och sen inte har kört sen dess, och det var Vila då jag vill ha hennes hals o haka i marken. Hon tog det nästan direkt o sen ville hon göra alla olika trix med hakan i marken! Hon slängde sig även på sidan, som hon tyckte var jobbigt när vi övade in det för någon månad sen.

Efter rastning provade vi lite Fot igen och det gick hyfsat. Tog henne bara några steg i det och med massa bus emellanåt, och med ingångarna till Fot bara en massa gånger. Sedan gick vi runt runt runt bland de andra hundarna och hon fick belöning när hon höll kontakten med mig trots deras bus o stoj omkring. Gick hyfsat det med.

På eftermiddagen har vi övat lite mer Vila, Buren och även påbörjat att hon ska gå på en större platta med alla 4 tassar. 2 tassar tar hon direkt då vi kört pallen mycket för hennes bakdelskontroll och vi fick till 3 tassar på plattan idag i alla fall, fortsättning följer kommande dagar. Denna övning tänker jag mest för hennes kroppskontroll då det kommer göra att hon måste stå tight ihop med alla 4 tassar.

På kvällen tog vi en löptur på knappt 2km för att rasta oss båda i friska luften. Duktig tjej som passerade hund på 1,5m med spetsade öron mot den visserligen men utan skall eller annat. Hon kan när hon vill!

Skrutt-Panda ca 9-10v o gammhunden:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar