tisdag 19 maj 2015

Bus, kryp och spår

Efter frukost drog vi ut på en runda på ängen och runt i skogarna häromkring. När vi kom till ängen började det ösa regn men det gjorde inte oss något som hade en leksak och massa bus i kroppen. Fick övat lite småkommandon och en inkallning och så busade vi en massa. Promenaden genom skogarna hem blev en bra nedvarvning och då tittade solen fram.

Panda och gamhunden fick sedan vara ensamma hemma dryga timmen då jag jobbade och när jag kom tillbaka började vi testa på att Krypa. Och det gick ju hur bra som helst! jag filmade 2a omgången för oss och jag upplever att hon redan fattat ungefär vad hon ska göra så jag la på kommando då direkt. Vi övade detta ytterligare en gång till hemma, samt lite annat smått och gott.

På eftermiddagen åkte vi och la ett spår. Det var på en dubbel fotbollsplan och där vinden var väldigt svår att tyda. jag gick i alla fall i en stor fyrkant med ca 50m i vardera riktning. Första delen var helt rak innan 90graders sväng kom, andra delen var rak förutom en S-kurva en bit in i sträckan och sedan blev det en mjuk sväng åt höger inför sista 50m. Jag använde oss av våra pinnar idag som vi fick av en sån snäll spår-man. En liten låg på första sträckan, en liten på andra och så slut apporten på sista sträckan. Det fick bara ligga ca 15min.
Hon hittade och markerade allihopa, stannade t o m och tog upp dem i munnen och visade mig så det var jag glad för. Hon spårade riktigt bra trots att hon fick gå på ganska fort, huvudet var ner i marken nästan hela vägen, bara en gång jag stannade henne helt så hon fick stoppa ner nosen igen. Första 90gradiga svängen blev hon lite förvirrad på och hade svårt att hitta vägen, men det gick bra efter lite letande från hennes sida.

Sedan busade vi mer och övade lite lydnad. Jag fick lite övermod och provade kryp på gräsplanen direkt, fastän det var ett så nytt kommando, och hon satte det! Den lilla pärlan!

Vi åkte sedan och hämtade gammhunden och så rastade jag dem båda i hamnen en liten stund, innan vi åkte hem och de fick ligga i hallen med öppen dörr och vara passiva medan jag städade på verandan.

Kryp:
Nöjd igen efter avslutat spår:
Och nöjd över sin nya leksak: en sandboll (som gick sönder ganska snabbt):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar