måndag 18 maj 2015

Spår, sök o brukshundklubb

Efter frukost åkte jag och la ett spår i lätt duggrugn. Ca 150m i hyfsad medvind men med flera S-kurvor och 90graders svängar som i en trappa så att spåret sedan fortsatte i medvind och en avslutande 90graderssväng åt höger. Ingen näring alls i spåret och 2 föremål i spåret. Det fick ligga ca 1,5h.

Panda och jag åkte dit senare och vi hade spårlina på idag så att hon fick gå ca 10m framför mig och gå på snabbare i spåret = inte lika noggrant som jag brukar vilja ha henne. Hon är ju dock riktigt träffsäker så för att hon ska orka spåra längre måste jag nog släppa på henne mer än jag gjort.
Hon spårade riktigt fint idag. Hon ville verkligen ha spåret märktes det. Föremål ett hittade hon fint och markerade rejält så att jag hann belöna. Föremål 2 hittade hon också och plockade upp i munnen men spottade sedan ut det och fortsatte på spåret.
Efter det strosade vi i skogen och plockade in vimplarna som jag märkt ut spåret med.

På eftermiddagen tränade vi mycket smått då hon var trött efter spåret, och på kvällen åkte vi till brukshundklubben som hade öppen stuga. Vi fick börja med att låta tollarkompisens matte för att figurantträna. Toppen att få en annan människa till detta; märker verkligen att söket kommer innebära att ha många bra människor omkring en att träna med.
Vi gjorde precis samma sak som igår men med ny person: hon gick iväg ca 30m och hukade sig ner med apportrullen framför sig. Jag släppte Panda som for iväg, och la sig ner i markering det första. Sedan blev hon fundersam och gav figuranten en puss och så ner igen. Sedan tog hon rullen och drog tillbaka till mig med den. Liknande harang hände på andra omgången också, men på sista la hon sig snabbt ner och tog sedan rullen direkt tillbaka till mig. Duktig!
Övrig tid på klubben var hon ganska jobbig på, skällde o hade sig mot de nya hundarna. men i vanlig ordning är hon ju inte rädd eller nåt. Hon kan tokskälla och sedan helt ändra fokus med rumpan åt hunden hon just skällde på, eller göra konster och knapra godis. Jaja, hon är fortsatt lugn mot de hundar hon en gång träffat och bryr sig inte alls om varken nya eller gamla hundar om hon promenerar med dem. Det försöker jag fokusera på just nu :)
Avslutade med promenad med hundkompisgänget och snack vid bilarna.

Panda i spårskogen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar