måndag 25 maj 2015

Lör-mån: vila, sök o lydnad

Lördag: Vilodag för Panda, bara några korta promenader.


Söndag: startade med sökträning med en tjej med vovve från sökkursen. Vi gick upp en ruta på ca 15x30m och Panda fick leta upp henne 3ggr på 3 olika ställen, med vindhjälp varenda gång. Hon skötte sig i vanlig ordning bra! jag ska nog snart börja belöna med boll när vi sprungit fram till figgen, detta gör ju figgen i dagsläget.

Sedan körde vi lite allmänlydnad då hon också ville öva hundmöten med sin vovve. Vi gick förbi varandra, stannade bredvid varandra, den ena fick sitta medan den andra passerade etc. Det gick bra! Panda skötte sig fint men Frolic gör i vanlig ordning att hon inte bryr sig om något annat, det verkar ju bara vara när hon får tråkigt som hon skäller.

På kvällen träffade vi sedan en annan kompis med hennes 2 hundar. Först kommenderade jag henne i lydnadsklass 1 och sedan gjorde hon detsamma med oss. Panda var skituslig på Fria följet men duktig på de övriga, t o m ställande under gång fungerade med ett dubbel kommando: Stå och Stanna direkt efter. Kul! Första gången vi provade det på riktigt. Sedan hämtade vi hennes 2 hundar och vi övade lite mer hundmöten och en promenad bredvid varandra där Panda i vanlig ordning inte brydde sig när hon bara går bredvid. Sedan fick de busa för första gången. En större hund är schäferkompisen men vi höll koll på deras lek och de jagades mest så då fick de ösa på. Ganska omgående ville de dock inte busa mer utan vi gick bara bredvid varandra allihopa på en liten promenad.
Sedan övade vi platsliggning med henne och schäfern medan den andra hunden agerade störmoment. 30sek första och sedan belöning efteråt. Sedan körde vi 1min drygt för att sedan gå tillbaka till henne och bara stå vid sidan medan hon skulle ligga kvar den andra minuten, och då la jag då och då en liten frolic-bit mellan tassarna när hon låg kvar. det gick fint o det var skönt.
Sedan satt vi och pratade efter det och då blev hon jobbig med något skall då o då och bit i kopplet (?) Detta höll hon ju på med som valp, en liten minitrots som kommer kanske?


Måndag: jag har jobbat hela dagen och Panda har varit i hamnen med sambon.
På kvällen har vi tagit en långpromenad där jag övade på att hon skulle gå i halvmjukt koppel, inte vid sidan men inte dra. Det gick bra. Ibland stannade jag och hon är väldigt lyhörd som direkt vänder om o tittar på mig.

Vovvarna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar