söndag 17 maj 2015

Lördag: mys, apport o löpning

Efter en hel vecka isär var det ett väldigt kärt återseende på fredag kväll. Hela natten sov hon i sängen o vovvarna har flyttat sig var jag än gått, även på kvällen när de varit trötta har de flyttat sig till där jag varit och sedan fallit i sömn direkt.

Lördagmorgonen började med gos i sängen och sedan skulle sambo skjutsas till flygplats ocj då tog vi en tidig havsrunda. Hundarna gick med bara några få meter ifrån mig hela turen fastän de var lösa och var väldigt lyhörda. Innan frukost klippte vi också klorna.

Efter frukost åkte vi till hundaffären och handlade en apportrulle till söket som vi nu ska köra hårt med. Jag beställde även ett tjänstetäcke till Panda som jag lyxade lite med: turkost på sidorna och svart på ryggen, där det även ska stå Panda i turkost på. Hon kommer vara snyggast i skogen.

Hemma körde vi många kortpass men rullen där apportering av den gav megastor o god/rolig belöning. Jag klappar på låret så att hon ska komma på min vänstersida utan det vanliga kommandot, håller henne i halsband och kastar iväg rullen. Sedan säger jag Ja! och hon springer iväg o hämtar den och lämnar till mig o får en massa belöning. Att hämta o lämna grejer till mig är hon ju redan så duktig på; hemma ger hon mig fjärrkontrollen, nycklar, mobilen om jag glömt den i något annat rum, toarullar, etc etc. Hon verkar inte ett dugg brydd över olika material och håller alltid så fint när hon lämnar mobilen t ex.

På eftermiddagen körde vi även lite trix hemma för att se att de satt kvar (som om jag eg var rädd för att de inte skulle göra det:)  ) och hängde en del på verandan i solen.

Innan middag stack vi ut och sprang 2-3km i galopptempo för henne och snabbt för mig i det backiga elljusspåret. Jag blev trött. Och hon också. Efter lite bus på ängen gick jag och gjorde chins på utegymet medan hon fick passivitetsträna. En riktigt chinshund är hon: när jag kommer till stången sätter hon sig direkt och väntar medan jag gör mina chins och får sedan godis. Det passerade t o m en hund idag som hon inte brydde sig om alls.

Morgonpromenaden:
Stannar jag så stannar hon i vanlig ordning:
Hemmagos:
Synkroniserad sömn utanför toadörren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar