söndag 17 maj 2015

Sökträning och bad

Lugn morgon som snabbt utbyttes till aktivtet då Panda lyckades trampa i sitt eget bajs, vilket då innebar ett oväntat bad för henne. Inte så uppskattat men hon skulle ändå vara kvar i badrummet och hoppa upp i badkaret från utsidan när vi var klara, så hon tycker inte det är obehagligt i alla fall.

Vi tränade med apportrullen 3ggr på hemmaplan med riklig belöning och träffade grannar medan hon var ute i rastningshagen. Där gick det även förbi 2 hundar och hon skötte det hela mycket bra. Intresserad men tyst.

Vid lunch hjälpte sambon mig att vara figurant och vi skulle då testa att lägga rullen vid honom på marken för att se om hon apporterade den tillbaka till mig utan kommando.
Första gången följde vi med ut till figurant på gräsängen och jag la ner rullen i gräset framför honom, gick tillbaka med Panda och skickade iväg henne. Hon kastade sig iväg och kastade sig även ner i liggmarkering och väntade på belöning från figuranten. När den inte kom började hon titta sig omkring och hittade rullen, tog den i munnen och sprang tillbaka till mig. Bingo!
Andra omgången stod vi kvar medan figurant gick ut med rullen och la den framför sig. jag skickade henne och hon kastade sig iväg, la sig ner framför igen och tog rullen i  munnen. Sedan hade de tydligen fått ögonkontakt och hon släppte rullen och la sig ner på markering igen. Vi avvaktade bara för att se om hon kunde lösa det själv, men hon sprang en lov utan rulle tillbaka till mig och så fick jag skicka henne på nytt och så kom hon tillbaka till mig igen. Figurant fick lägga den på sidan om sig så att hon inte skulle ha någon som helst möjlighet för ögonkontakt, och då gick det fint igen!
Tredje omgången la figurant den bredvid och hon sprang fram till honom, hämtade rullen och kom direkt till mig. Duktig tjej!

Efter det gick vi en tur i skogen med gammhunden och när vi kom fram till ett skogsparti så fick figurant göra samma sak men en bit in i skogen. Hon såg dock honom hela tiden. jag skickade henne och hon hämtade rullen utan problem in till mig. Toppen!
Efter det blev det bad och kasta pinnar i vattnet som hon älskar!

På eftermiddagen övade vi igenom alla gamla tricks såsom tass, sidan, ligga med haka i marken, tasstarget, nostarget etc och det tyckte hon var kul. Såg ut som om hon tyckte hon var duktig.

På kvällen åkte vi till hamnen för att rasta båda hundarna och då använde jag sambon en gång till. Han fick gå bort ca 30m och huka sig där med rullen bredvid sig. jag hade en idé om att hon skulle få en lång tid på sig att tänka 'figurant som hukar sig = rulle som ska apporteras' redan innan hon var framme. Och oavsett hur hon tänkte satte hon det klockrent från långt håll och kom med riktig fart in mot mig och fick finbelöning.
Sedan blev det rastning och bus, samt godissök i 2 omgångar med gammhunden inne i terminalen.

Bad o bus:
Med storapporten:


I hamnen på kvällsturen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar