lördag 30 maj 2015

Spårkurs

Första gången på spårkurs idag, där vi hade turen att få hoppa med i en fortsättningskurs med några som gick grundkursen i höstas. Vi var 4 st och fokuserade på påsläpp på spåret idag. Jag la spåret från vägen och in i skogen ca 15 grader från vägen. Första spåret var ca 50m med avslut vid apporten, och andra spåret var lite längre då apporten låg vid ca 50 m, för att sedan fortsätta ca 10m till innan det svängde höger och fortsatte ca 15m.

Sedan fick det ligga ca 30min och jag släppte på henne en bit in så att hon fick leta upp spåret själv och även se hur hon reagerade på spår mitt i: tog hon bakspår eller ej. det gjorde hon ej utan nosade noggrant och gick sedan på spåret i rätt riktning båda gångerna. Detta var nytt för oss då jag tidigare inte fokuserat så mycket på påsläppet och bara gått upp en ruta med doft i som hon fått nosa på och sedan gå direkt på spåret.
Idag tog jag med mig med att jag behöver förbereda henne bättre på spåret, inte bara sätta henne mitt i och tänka att hon ska vara redo. Nummer är är att ta ut henne i halsband o koppel och sedan ha förberett med sele och linan utdragen till påsläppsstället. det gör att vi tillsammans går hela vägen längs linan och hon får börja förstå vad som är på gång. Sedan ska jag sätta på selen och gå fram en  bit med henne mot spåret och sätta mig ner tillsammans med henne och blicka framåt mot spåret. Sedan säger jag 'spår' och då får hon börja arbeta med nosen för att leta fram det.
Jag gjorde på det sättet på sista spåret och hon fick ett helt annat driv i början, Tidigare omgångar har hon ofta varit loj i början av spåret men ju längre det gått desto hetare har hon blivit på det. Inte konstigt om hon inte varit beredd egentligen.
Själva spåret och att markera pinnarna gick klockrent! Hon arbetade fint självständigt ca 10m framför mig och tog högersvängen väldigt noggrant och fint.

Efter det åkte vi och hälsade på tollarkompisen och efter en kort promenix fick de busa en liten stund. Kul då det var länge sedan! De såg ut att njuta och blev väldigt lugna efteråt. Vi gick tillbaka till bilen och satt på parkeringen och var passiva medan människor o hundar passerade och det var bara ett skönt lugn över oss. Mysigt!

Pandas spårkläder:
Bus med kompisen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar