torsdag 21 maj 2015

Ons-tors: sök

Onsdag: dagen bestod av hemmalydnad innan frukost för att sedan bege oss ut i skogen utanför oss och figurantöva med sambon. Vi gjorde en gång på långt håll på gräsplanen där panda skulle springa och hämta rullen vid figuranten och lämna till mig. Sedan gjorde vi en där sambon gick in i skogen medan vi gick åt ett annat håll, sedan vände vi om och jag riktade in mig mot honom som syntes men satt stilla och så skickade jag henne. Sista omgången gick han in i skogen och var helt gömd och jag skickade henne men inte där han hade gått i spåret. Hon spanade åt hållet där han syntes sist men då jag riktade in henne framåt (där han eg var) kutade hon rakt fram där, och hittade honom o rullen och kom tillbaka med den.

Sedan blev det vila innan kvällen sökkurs, där hon fick göra samma sak med figurant på sandväg (synlig figurant) samt att vi även la på påvisning efter att hon lämnat av rullen till mig. Första gången ville hon hälsa på figgen men efter bara två omgångar fattade hon att hon skulle ligga när vi kom fram andra gången till figuranten, för att då få sin roliga boll.
Efter vila i bilen testade vi sedan samma sak i en sökruta med vindvittring från figuranten som satt gömd. En synretning fick vi ta första gången, men jag tror även att det berodde på att vi inte satt helt i vindriktning, övrigt gäng släppte på lite mer från sidan. Och panda sprang rakt ut på mitt kommando men svängde sedan av åt sidan och tog in vittringen där och så hittade figgen och tog rullen till mig. Vid detta läge började hon förstå påvisningen också och jag fick kuta efter. Kul!


Torsdag: jag jobbade och panda fick vara i hamnen med sambon. När jag hämtade henne fanns ingen nyckel till hundbilen så hon och jag fick åka iväg med min bil utan hundbur till mötesplatsen med kompisar och deras 3 hundar. För att möta upp dem gick jag över brukshundsklubben plan och jag märkte att Panda var trött då hon var skitjobbig med skällande mot de andra hundarna. Suck! Som vanligt kan hon lätt tänka bort dem om det vankas övning och godis och vi körde platsliggning på koppellängd 1 min + ca 40sek till och det fixar hon bra. Men att bara stå bredvid dem är väldigt jobbigt för henne. Idag var det dock bara löjl för hon var jobbig även mot dem hon känner som hon senast i måndags inte brydde sig om när vi stod bredvid varandra då.

Vi åkte sedan iväg till ett lugnare ställe (men där de övade med motorcyklar just bredvid och flygplanen landade och lyfte bara några 100m ifrån = bra störning med ljud) där vi gick upp en sökruta som de andra hundarna fick leta leksak i och Panda fick göra två leta figurant med påvis på. Första omgången på synlig figurant och andra gången på osynlig. Båda gick fint!
Tandvisning fick vi till av båda personerna som var med också, och det fungerade bra med båda läpparna utan att hon reste sig upp.
Sedan busade vi en kort stund och så stod vi bara och pratade då panda la sig i mitt knä.

Trött Panda efter sökkurs:

Glad Panda efter lite figurantträning:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar