fredag 29 maj 2015

Ons-fre: sök o spår

Onsdag: sökkurs på kvällen där Panda skötte sig fantastiskt bra! Hon hade varit lite trotsig på dagen i hamnen och även när jag hämtade henne därifrån, men i sökmomentet gjorde hon allt rätt. Vi fick t o m stående ovationer och det var kul! Vi hade gjort upp två sökrutor på vardera sida om en gång där första skicket blev i motvind med vittring och andra i medvind men med synretning första omgången. Hon gick rakt på alla 3 gångerna och kom tillbaka med rullen, och ville direkt till figgen för att hämta bollen. Första gångens släpp kom hon dock tillbaka till mig en gång då det först gick igenom skogen, och sedan genom en sanddyn och uppför en kulle och där satt figgen. När sanddynen kom första gången vände hon om till mig. Men jag riktade henne rakt igen och så drog rakt ut hel vägen den andra gången.'

Efter vila gjorde vi om samma sak men på en ny ruta på medvindsytan och då släppte jag henne direkt och hon gick rakt och tog figgen. Första skicket i medvind stannade hon dock kvar hos figgen en stund innan hon tog rullen och fortsatte mot mig. Efteråt fick jag redan på att figgen hade pratat med henne och berömt henne för att hon kom dit. Så kan man inte göra med Panda! Hon behöver ha en helt stilla figge, annars blir hon kvar o umgås lite innan hon drar vidare :)


Fredag: spår, först i motvind ca 40 i skog (så det blev inte så mycket motvind, mest stilla) med en apport i. Sedan svängde det höger ca 15-20m med en apport i för att sedan svänga höger igen och gå längs med kortare gräs i medvind, över en asfaltsgångväg och sedan på gräs igen innan slutapport låg.

Spåret fick bara ligga ca 15 min innan vi tog det och Panda verkligen kastar sig in i det nu och har bra tryck o vill framåt. Jag släppte på henne ganska bra också och hon tog alla apporterna! Över asfaltsvägen fick hon jobba lite fram o tillbaka och jag uppfattade inte riktigt om hon verkligen tog spåret över vägen eller o hon mer tog vittringen i luften på spåret i gräset bakom. Hon plockade dock upp det där och avslutade fint.

Efter spåret tog vi en skogspromenad inkl plastliggning mitt på spåret 45sek.

Hemma övade vi in det nya tricket snurra runt som hon lärde sig jättesnabbt!

Promenaden efter spåret:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar