fredag 1 maj 2015

Onsdag: sökkurs

 Kökslydnad där vi kör hårt på Ställande under gång. Jag har börjat i den ändan att jag vill att hon ska förstå ordet Stå när hon står bredvid mig, och då både förstå att hon ska plocka upp rumpan från marken och stå stilla. I dagsläget tror jag mest att hon tänker upp med rumpan och stå bredvid mig, rör jag mig rör även hon sig. Jag har henne i Fotsittande där jag står nära en vägg så att hon får tränga sig in däremellan. Det gör att när hon sedan ställer sig upp i Stå på kommando hamnar hon rätt, annars vill hon gärna ploga ut rumpan så att hon kan se mig bättre. Därifrån kör jag omvänt lockande och vid nästa pass ska jag prova att ta ett steg iväg samtidigt som jag omvänt lockar med godis.

På lunchen tog vi en promenad med lydnadsinslag på ängen.

På kvällen åkte vi sedan på sökkurs. Det var mestadels teori första tillfället men vi hann även med att få en kort beteendebeskrivningen på vardera hund, där vi fick se hur de reagerar mot en ny flock med människor. Panda kastade sig över alla och nosade på allas ben o fötter, sprang med svansen lite under rumpan men svansen o rumpan rejält svängande från sida till sida och lågt huvud med öron bakåt. Väldigt glad o undergiven. Sedan gick vi iväg ca 10m bara hon och jag och så tog sig testledaren ut från gruppen och gick fram mot oss utan att säga något. Då gick vakten på. Hon skällde och skällde och skällde på honom, ända tills han började prata med henne och sa hennes namn. Då mjuknade hon igen.
Sedan busade jag med en leksak som jag slängde iväg och hon kom tillbaka med. Samma leksak fick sedan testledaren för att springa iväg med medan jag höll i henne. När jag släppte henne drog hon raka vägen till honom o började kampa. Han provade att dra henne nära kroppen och stirra i ögonen och hon släppte inte bettet det minsta. Kul! Sedan ville hon ändå helst fortsätta leka med mig. :)

Hemläxan blev att figurantträna. det kan behövas då Panda helst vill kasta sig över de hon känner. En person ska gå iväg med hennes favoritleksak medan jag håller i henne. Personen ska huka sig ner ca 15m ifrån oss och gömma leksaken. jag släpper henne och då ska hon springa fram till personen och så snart hon inte rör figuranten får hon leksaken.
Även apport som hemläxa men det är hon redan så bra på, att lämna grejer till mig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar