söndag 31 maj 2015

Sökkurs

Dagen började tidigt med sökgänget där vi hade en nästan heldag i skogen. Vi började med att valla upp 4 rutor, 2 på vardera sida om stigen. 2 var i medvind och 2 i motvind. Panda gick ut som nummer 2 idag och vi fick låna en rulle av läraren då person i ruta 1 sedan skulle gå till ruta 3 direkt för att kunna göra skick så fort vi var tillbaka till stigen, och då behövdes två rullar. Jag var osäker på hur hon skulle reagera på en helt ny, mörkare o hårdare rulle, men hon verkar verkligen ha fattat grejen och apporterade den lika bra som sin egna.

Första skicket var motvind. Hon fick vittring direkt och gick rakt på figgen, apporterade rullen och fint påvis.
Andra var i medvind och jag tog en synretning för att hon verkligen skulle gå rakt och få in vallningstekniken. Hon gick rakt på figgen även denna gång, men gav denne en puss innan hon drog tillbaka med rullen.
Tredje i medvind gick fint den med, om än hon gick lite snedare än jag föreslog med handen. Fin apportering tillbaka o påvis.
Fjärde i motvind och hon har aldrig skickats så många i följd förut. Jag struntade i synretning och hoppades att hon skulle gå rakt ut på mitt handtecken, och det gjorde hon! rakt på figgen och apport tillbaka.
Duktig skrutt!

Efter vila o passivitet  skickade jag henne på de två första rutorna igen. Hon var segare märkte jag direkt och tyckte hon vädrade på första. jag spände upp henne och sa 'Ja!' men luften liksom gick ur och hon tog bara något steg fram, stannade o tittade på mig, men sedan drog hon iväg i full fart mot figgen, och jag fick till två riktigt bra skick utan figgepuss. Så nöjd att jag avslutade där och busade en massa med henne och gav korv.

Panda i skogen (och med nya, snygga täcket):
 Kommer tillbaka med rullen efter funnen figge:


2 kommentarer:

  1. Proffsig hon ser ut med västen!! Kul att det går så bra med söket :-)

    SvaraRadera
  2. Visst gör hon? Hon blir nästan lite mallig när den åker på :) Ni får köra figurantintresse under sommaren så kan ni ju haka på i höst när ni är tillbaka! Och det är ju apportera de ska göra när de hittar en människa och han är ju och kommer bli mästarapportör!

    SvaraRadera