lördag 23 maj 2015

Fre: sök och löptur

Fredagen blev en lugn dag totalt sett för Panda då jag tror hon var lite bakistrött efter gårdagen. Hon fick sova genom hela morgonen, förutom ca 20min på verandan, och just innan lunch åkte hon och jag och gick upp en sökruta på ca 15x45m och gick sedan ner till bilen igen och tog vatten för henne och stod passiva ett tag o väntade in sambon. han fick sedan agera figurant. 2 gånger fick han lägga sig i rutan; ena gången ca 15m fram bakom en gran och andra gången nästan i slutet av rutan så ca 42m in i en grop. Det var hyfsat bra med motvind där hon startade men den kastade sig lite från sida till sida enligt vimpeln jag satte upp. Första skicket gick hon rakt på, hämtade rullen till mig, ville bara ta en godisbit och var sedan ivrig att gå tillbaka till figgen för påvis. Klockrent! Där la hon sig sedan ner i fint påvis och fick bollen och bus. Andra skicket gick hon först rakt ca 15m och sedan gjorde hon en loop o fortsatte bortåt o hittade figgen o rullen o samma fina påvis denna gång. 
Det värmer så att se hur glad hon ser ut när hon kommer kutandes med rullen mot mig, tror verkligen hon gillar detta!

Efter dessa två omgångar åkte vi hem och hon sov sedan igenom hela eftermiddagen medan jag fick bra jobb gjort hemifrån. 2 omgångar var hon fram o skulle mängdgosa.

När det närmade sig middagstid skulle vi ta en löptur de ca 2km till centrum för att möta upp sambon med bilen, där vi skulle handla. Det var regnigt o blåsigt ute men då Panda verkade ha laddat sina batterier väl kändes det som att det kunde bli en bra tur innan middag o nattning för henne. 
Hon var taggad o börjar ha koll på vad hon ska göra när jag tar på mig löpkläder o hon får på sig selen. Sprinttempo kör hon på och vi var framme vid centrum så tidigt att det kändes trist att bara vänta i det grisiga vädret. Så vi vände om mot hamnen o tänkte möta upp sambon på vägen. det hann vi inte; tempot var så bra på oss båda att vi var framme vid hamnen när han hade tänkt åka. Ca 6km blev det i rasande tempo, men som panda fick bestämma hela. Vi stannade dock för korta godis o belöningspauser (och en fotostund :) ) och när hon sedan tagit emot det säger jag 'Nu kör vi!' och då kutar hon på framåt i härlig fart. 

Puss (o jag fick sätta kepsen bakofram då det blåste så):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar