tisdag 5 maj 2015

Mån-Tis: bus, passivitet och spår

Måndag: Dagen startade i morgonsol och med en springtur till vår äng. Där busade vi med leksak som vi sprang kapp till, sprang backe med lös panda och annat aktivt. Sedan joggade vi hemåt för att varva ner. Kul tur!

Efter frukost satt vi på verandan i ett par timmar o myste i solen och panda spanade lite. Hon hade lite svårt att komma ner i varv igen på det sättet att hon ligger ner men inte vilar helt. Vi gjorde också en platsliggning på 1,5min med rejäl belöning efteråt. Hon är inte helt fast i dessa längre, trist, men idag gick det bra.

På eftermiddagen tränade vi lite tillsammans där hon fick ligga passivt medan jag gjorde upphopp och fick lite hantering där jag lyfte henne och gjorde utfall. Vi satt också i rastningshagen en stund i solen.

På kvällen åkte vi till brukshundklubben som hade Öppen stuga där vi var 1,5h och tränade passivitet. Vi fick apportpinnar till apellspår av en snäll man som vi ska börja använda nu. Vi satt första timmen och Panda var lugn på ett sätt då hon satt eller låg bredvid mig hela tiden men skällde på hundar igen. Suck! Hon har varit så bra nu i drygt 2 veckor och så verkar det ha kommit tillbaka efter utställningen i lördags. Efter snack med kompisar så tog vi en promenad med hundarna och avslutade sedan en trevlig kväll.


Tisdag: Lugn morgon med kort kökslydnad och godissök i ett rum. Efter vila fick Panda följa med till hamnen där hon var dryga timmen i lignt tempo. När jag hämtade henne lånade jag sambon till att testa figurantintresse igen och hon mindes direkt att ' inte röra figurant' var det som gällde för att få leksak.
Innan hämtningen hade jag lagt ett spår som fick ligga ca 45min innan vi åkte och tog det. Det var på en gräsplan utan någon direkt vind. Det började med ca 70m rakt fram med ett föremål, sedan en 90graders vänstersväng och så ca 25m fortsättning med en apportpinne i. Jag hade inte något godis i spåret alls idag och planen var att släppa på henne med fart så länge som hon hade nosen i backen. Snabbt gick det och fint spårade hon. Hittade båda föremålen och tog svängen bra. Enda negativa var att hon spårade ut från spåret en gång och då såg jag att hon hade fått nos på fåglar; inge bra. Hon vände dock tillbaka så vi kunde fortsätta spåret. Tyvärr hade hon samma drag i linan så jag hade inte kunnat avgöra om det var rätt eller fel spår om jag inte hade vetat var spåret gick.

Efter det busade vi och körde två inkallningar där hon blev ställd i fot och lämnad och jag gick bort och ställde mig i position, innan jag kallade in henne och då rushade iväg för att hinna ställa mig i position igen så att hon kunde göra en fin ingång. Det funkade bra för att hon skulle få upp farten där. detta ska vi göra mer!

På kvällen har vi klippt klor, tagit en kort promenad och sedan låtit henne vila ut.

Såhär sitter hon ofta när hon vill mig något (bild t höger är när jag tittar på henne):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar