söndag 1 mars 2015

Godissök o bus

När jag kom ner på morgonen (Panda sover nu alltid i hallen på nedervåningen medan vi andra 3 sover i sängen på övervåningen) upplevde jag att Panda hade en lite högre energinivå än vanligt så hon och gammhunden fick söka skinka det första de gjorde i ett av rummen. Efter det slocknade de båda direkt igen och vilade sig igenom någon timme till.

Kloklippningssöndag var det idag och det gick bra i vanlig ordning. Hon hämtade dock tuggpinnen mitt under klippet och ville tugga på den en stund innan vi fortsatte klippa.

Vi lekte lite med griseknoen som nu saknar svans och har ett tilltufsat öra. Idag ville hon bara leka med den tillsammans med mig; ligga i mitt knä o bita på den, kampa med den med mig eller titta på när jag gjorde så att den hoppade runt med lekinviter o grymtade (film nedan).

Vid lunch åkte vi iväg för bad, som idag blev havsbad då hela vaken smält ihop. Men vattnet har ju samma temp för det. Blåsigt var det så Panda fick stanna kvar i bilen medan vi badade o sedan tog vi fram henne för att få busa med tollarkompisen som också var på plats. Mitt i leken ställde vi upp dem också för snygg (?) bild men också för att träna dem i att bara sitta bredvid varandra en kortis. Panda är duktig på det!

Hemma har vi människor kikat på MMA och då har jag o Panda tuggat tuggpinne på golvet medan gammhunden har sovit på mitt ben. Mysigt!

På kvällen åkte vi till hamnen för rastning och 2 omgångar godissök i terminalen. Vill få in både att hon (o gammhunden) ska bli uthålliga på att vänta (de sitter alltid obundna och väntar medan jag lägger ut alla godisbitar på olika ställen i olika höjd och det tar ett tag) och på att använda nosen, så området de får söka på är hyfsat stort. När de sökt tillräckligt länge kallar jag dem till mig och så går vi rundan igen där jag pekar och säger Leta och då vill jag att de använder nosen noggrannt kring den ytan jag pekar på. Vi brukar alltid hitta någon extra godis under söket efteråt så när de får hjälp är de väldigt noggranna igen, trots att de börjar bli trötta.

Gammhunden ger gänget en fanfar:

Bus vi havet:

I hamnen:

Griseknoebus:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar