söndag 29 mars 2015

Hemmafix, socialträning o spår

Panda har blivit en perfekt goshund! På morgonen kan hon ligga hur länge som helst bredvid mig o gosa; så länge som handen rör sig är hon nöjd, På dagarna kan hon nu komma med en tuggpinne i munnen och då jag sätter mig ner för att hålla den till henne (vi har brukat umgåtts så, även om hon fixar det jobbet galant själv) släpper hon den bara på marken och gosar sedan in huvudet i mitt knä och vill att jag ska riva med naglarna längs ryggen. Så ligger hon tills hon måste ta upp huvudet o ta luft och så dyker hon ner igen.

När vi kom ner på nedervåningen sov hon en stund medan jag åt frukost, och sedan körde vi lite kökslydnad. Vi fokuserade på stå på mage där jag nu börjat röra mig lite under henne för att hon ska känna av vingligheten; det gick fint! Sedan körde vi lite utställningsstå igen då det var länge sedan och jag gick hårt på att få bak hennes bakben för att få ut hennes vinklar bättre och det tog hon direkt. Lät mig fixa som jag ville med bakbenen och stod sedan kvar tills hon fick godisen!

Sedan blev kloklippning, vilket gick bra. Dock så gnydde hon till på samma klo på bakbenet som hon gjorde för någon månad sedan. Det kom ej blod så jag klippte ej i pulpan men kanske nära? Hon är gullig för det hon gör när hon piper till och blir rädd/får ont är att hon kastar sig mot mig med öronen bakåt och slickar mig järnet i mungipan. Efteråt fick jag ta på tassen o klon igen och hon reagerar inte alls när jag kände på den.

Efter vila åkte vi iväg och badade och panda fick komma ut ur bilen så snart jag hade doppat mig och skötte sig riktigt bra bland folkhavet, bra socialträning igen. Var inte brydd överhuvudtaget och låg mest runt mig, och hälsade på några personer.

Innan badet hade jag lagt ett spår på drygt 30m som nu fått lega till sig ca 1,5h. Spåret gick mestadels i mossa, rakt med lite små svängar och över ett annat spår. Det var vind ca 10m/s som dessutom kastade sig åt fler håll men jag la det mestadels i medvind. Jag la godis på 3 ställen men sedan tog jag även upp två små pinnar som jag höll ett tag o handen för att gosa in min doft på dem som jag sedan la i spåret, för att se om hon skulle hitta dem som inte var lika tydliga som tidigare föremål.
Hon började spåret bra; tog upp det direkt med nosen rakt ner i marken och drog framåt. Men efter ca 10m lyfte hon upp huvudet och tappade lite fokus (tror att hon var trött från innan) och sedan växlade hon huvudet ner och upp om vartannat. Jag släppte dock bara fram henne när hon hade nos i marken och hon tog hela spåret med många pauser under tiden. Första pinnen hittade hon ej (o jag hann inte se den heller så vet inte om hon kan ha varit några dm åt sidan av spåret) men spårövergången tog hon fint: hon nosade åt båda hållen av stigen men valde sedan att fortsätta framåt. Och sedan när andra pinnen kom så nosade hon på den och stannade kvar med nosen lite till och så vände hon sig om och tittade på mig och tittade på pinnen igen: tillräcklig markering för att hon skulle få godis och favoritkycklingen att leka med. Sedan avslutade jag spåret och åkte nöjd hemåt.

Hemma sov hon bland skorna och mot kvällen tränade jag lite stå på mage och även rygg dit hon gick upp självmant på min rygg nu (svårt att locka henne dit då jag inte kan se när hon gör rätt, därför har jag bara använt sambons rygg till detta trick innan). jag körde även situps där hon fick öva snabba sättanden o lägganden då hon skulle sitta när jag var högst upp i situpen (kommando fick hon muntligt) och lägga sig när jag var nere i situpen. Lägganden är hon grym på; fäller ut båda frambenen samtidigt och liksom tillits-faller ner.

På kvällen tog vi en halvtimmes promenad på stan med en kompis i regnrusket och hon accepterade o gillar ju att gå men var också glad att få hoppa in i bilen sen.

Häng bland skorna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar