måndag 9 mars 2015

Inomhushallslydnad o promenad

Innan frukost fick Panda en ny leksak som hon fick i present för att vi passade hennes tollarkompis i helgen. Hon gillade den väldigt mycket. kastade runt den lite grann men la sig sedan ner o började bita i den för att göra så mycket skada på den som möjligt.

På förmiddagen hade vi bokat inomhushallen i 2h där vi fick 2 ensamma tillfällen.
Första tillfället gick jag i utställningskopplet och ställde upp henne inför de 3 andra personerna som var inne i lokalen. Jag bad dem också ta på henne medan hon skulle stå och titta på min hand och det fixade hon jättefint! Det enda som skedde var att hon drog bak öronen något och så började svansen att gå; hon är så himla go mot människor.
Andra tillfället ville jag testa hur hon var i lydnaden nu under löpet, och hon var kanon! Vi gjorde en inkallning från lång håll, många ingångar med direkt belöning av bitstocken om hon ställde sig rätt och även några snabba lägganden och ligg vid min sida.

Sista delen av timmen startade vi med platsliggning. Hon har ju varit lite ostabil i den de sista gångerna, från att ha varit klockren ända från hon var liten valp. Så även idag. Hon lyssnade fint till Fot och snabbt läggande samt stannade vid kommando när jag gick iväg. Sedan låg hon dryga 15sek innan hon reste sig upp och ville smyga fram till mig. Det positiva med det är ju att hon ville fra till mig och inte till de andra 4 hundarna som låg bredvid. Jag gick tillbaka o kommenderade igen, och sedan låg hon kvar nästan en minut innan jag vände tillbaka och satt sig upp på kommando.

Sedan övade vi Fot och ligg med de andra hundarna tränades och busandes omkring oss, och hon hade bara ögon för mig. Jättehärligt! Även när vi passerade hundar i trånga utrymmet in till lokalen samt i burrummet där fler hundar satt brydde hon sig inte om dem alls.
När vi satte oss vid sidan körde vi på övningen Vila igen som hon älskar! Sedan passivitetssatt vi vilket också gick fint.

På eftermiddagen klippte vi klorna och hon var jätteduktig idag, inte ett enda tjorvel. På baktassarna tog jag en omgång med klotång mot klo utan att klippa också och gav korv efteråt.

Just innan middag gick vi ut på entimmes promenad, blandad väg och skog, i koppel. På denna var hon lite dragig och 'letade hanar' eller något. Det som dock var väldigt positivt var att hon gick att få vid min sida när bil, människa eller hund passerade oss genom kommandot Här. Det har vi jobbat på länge då hon ju varit lyhörd från början men haft svårt att gå vid sidan om det inte varit Fot, och det vill jag inte ha på promenad.
Och positivt att vi passerade många utan att hon direkt reagerade.

Hemma skulle jag träna lite plankan och då fick jag en cattledog på ryggen och på benen som gjorde det väldigt tungt. Hon ska alltid vara med!

Nya leksaken:

Inomhushallen:

Träning för mig med cattledogvikt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar