torsdag 5 mars 2015

Motionsdag o hemmalydnad

Dagen började med kökslydnad där vi körde utställningsstå med utställningskoppel och snabba lägganden under gång. Även hakan i marken o en kort stadga i liggande.

Hundarna fick också göra en godissökrunda i vardagsrummet.

Innan lunch gick jag o Panda ut i strålande solsken på havsrundan där hon skötte sig utmärkt med inkallningar, klättring på klippor och snöbus.
Förutom då vi mötte ett par. Hon var lös innan men jag kopplade henne då jag såg dem och det tog ett tag innan hon fick se dem. När de kom ca 20 m ifrån oss började hon skälla som bara den, lite hetsigt. De kom med solglasögon båda två om nu det kan ha varit något hon reagerade på men jag tror mest att det bara var löpen och humöret denna dag som gjorde att hon reagerade så. Jag frågade om de kunde stanna och prata lite och det gjorde de så gärna då de själva hade haft kennel. Hon gav sig inte i första taget, utan stod o skällde någon minut, riktigt jobbig. Det bra med det hela var i alla fall att de var snälla som stannade utan att ta kontakt med henne när hon betedde sig så och att hon slutade skälla o lugnade ner sig hyfsat innan vi gick vidare.
Det var en trött panda som kom hem efter denna runda och slocknade direkt i hallen.

Efter några timmar skulle jag in till stan för kort jobb och då fick Panda följa med på en jobbmöte först på promenad. Vi följde med en kollega hem under det mötet. Sedan hade vi 25min på oss att ta oss tillbaka på en välkänd väg genom skogen. Dock så var inte det nya bygget så välkänt för mig då det var länge sedan jag gick där, så vi fick en riktigt svettig joggrunda då vi fick ta oss runt hela skogen, ner i diken med snö som nådde mig upp till låren (Panda gick på skaren) och till slut kom vi fram 1 minut innan jag hade min kund! Panda skötte sig dock jättebra på turen även här, fick gå i selen längst fram och det gillar hon! Spanar bak när vi kommer till korsningar för att se var vi ska gå och börjar lära sig Försiktigt när jag vill att hon går långsammare. Efter att jag hade drösat i diket så behövde jag stanna och ta bort all snö ur skorna och då sätter hon sig bredvid mig och väntar medan jag ordnar med det som behöver ordnas. Jättefint att hon lyssnar in så!

Innan middagen tror jag att hon var rejält hungrig men hon signalerade istället att hon vill träna (säkert för att komma åt godisen/maten på den vägen) och då tränar jag henne gärna då hon har så fin motivation. Så vi körde lite mer utställningsstå i koppel och läggande under gång.

Nu sover hon som en stock igen.

Panda mitt i solskenet på havsrundan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar